Splitlåda och avgasbroms B10M -84 |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Splitlåda och avgasbroms B10M -84 |
*Michael |
9 Oct 2013, 10:33
Inlägg
#1
|
Superior Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 79 Registrerad: 10-June 12 Medlemsnummer: 2249 |
Har upptäckt ett par saker med min buss, och tänkte kolla med er...
1. Splitlådan saknar driv i lågläget. Nu var jag som inte ute och körde, men passade på och finlira runt bussen inne i garaget. Alltså bara krypkörning. Och jag testade att "flippa ner" spaken mest för att jag kunde. Fick dock inget driv alls då. Och jag väntade ändå och testade på flera olika sätt. Känns ju lite tråkigt, men jag känner att jag vill kolla med någon som ev. vet. Förvisso gjorde jag min övningskörning med en likadan buss för 20 år sedan, så jag har kört dem innan, men såvitt jag minns så var det bara att "förberedelse-flippa". Jag är inte helt hundra nu, men jag tror att lådan heter S6-90. Splitten är väl bara elektrisk förvisso, men jag hade hursomhelst fullt tryck på luften, fjädring i höjd och regelbundet nysande från lufttorken. Klart nyfiken på vad detta kan bero på. Jag inbillar mig att fel mest borde resultera i enbart ett läge. Inte att man skulle få ett ofrivilligt friläge. Jag kunde inte förnimma några ljud eller andra känslor i samband med uppsläppt koppling i det döda lågläget. Bara ett friläge som sagt. Klart oroande. Några teorier? 2. Och ursäkta den egentligen ganska dumma frågan nu. Jag hade kunnat kolla ganska lätt själv med en medhjälpare, men jag blev så nyfiken bara och saknade medhjälpare. Avgasbromsen ser med sin cylinder ganska sönderrostad ut, och jag var ganska övertygad om att den satt helt fast. Men när jag satt med motorn igång (höll lite gas) så testade jag fotknappen till avgasbromsen, och till min stora förvåning så tappade motorn snabbt varv och ville nästan dö. Betyder det att min avgasbroms funkar? Jag är inte alls påläst på hur den är konstruerad, men är det inte så att det bara är en dum cylinder som vid tryck stänger en klaff? Alltså, det jag fiskar efter, är helt enkelt ifall det är någon annan för mig okänd funktion som gjorde att motorn tappade varv, eller om det är så enkelt att min avgasbroms mot förmodan trots allt lever. |
*Michael |
18 Nov 2013, 13:50
Inlägg
#2
|
Superior Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 79 Registrerad: 10-June 12 Medlemsnummer: 2249 |
Tack för svaren. Efter att nu ha börjat köra med bussen så inser jag att min buss är som Connys. Nämligen att det funkar mestadels okej att lägga i lågväxeln genom att dubbeltrampa på kopplingen.
Får kika på luftcylindern till att börja med. |
Lo-Fi version | Tid: 25th November 2024 - 11:40 |
Designed from: |