Batteriladdning |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Batteriladdning |
Bengt HBV 308 |
21 Nov 2013, 18:23
|
Advanced Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 48 Registrerad: 14-November 13 Från: Mjölby Medlemsnummer: 4040 |
Hur gör man på enklast vis att överföra ström 24V från(startbatterier)till 12 V (bodel) med enbart 24 V generator?
Vore enklast att bara köra med 24 V. Finns ju "transingar" 24V in 12V ut med bra effekt. Då kan man ju även ladda bodelen under färd. Har även funderat på att lägga nån form av relä emellan, som bryter "överföringen" när motorn stannas. Är jag ute och "cyklar"? Tacksam för tips. Bengt HBV 308 |
Tommy HBV 1 |
24 Nov 2013, 09:56
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 |
Hej.
Håller med Börje helt och hållet. Jag vet att när jag jobbade som bilelektriker på 70 talet så var det vanligt med dom gamla komradion (åkeriradio) som var på 12 volt och dom kopplades in av många på ett batteri med påföljd att det knäckte batterierna nästan omgående. Det var då som det blev ett införande av spännings konvertrar 24-12 volt Helt rätt som Börje skriver. Men det är ju många som inte vet vad plus och minus är och det är då lätt att det bara smäller. Men om jag av någon anledning ändå skulle få slut på 24v så kan jag ganska enkelt med några startkablar koppla ihop och låna ström från två av mina fyra 12v-förbrukningsbatterier och på så vis få 24v för att starta bussen. Tommy HBV 1 |
Lo-Fi version | Tid: 30th November 2024 - 01:46 |
Designed from: |