Batteriladdning |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Batteriladdning |
Bengt HBV 308 |
21 Nov 2013, 18:23
|
Advanced Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 48 Registrerad: 14-November 13 Från: Mjölby Medlemsnummer: 4040 |
Hur gör man på enklast vis att överföra ström 24V från(startbatterier)till 12 V (bodel) med enbart 24 V generator?
Vore enklast att bara köra med 24 V. Finns ju "transingar" 24V in 12V ut med bra effekt. Då kan man ju även ladda bodelen under färd. Har även funderat på att lägga nån form av relä emellan, som bryter "överföringen" när motorn stannas. Är jag ute och "cyklar"? Tacksam för tips. Bengt HBV 308 |
*Jaska |
24 Nov 2013, 23:10
|
Advanced Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 34 Registrerad: 28-July 13 Medlemsnummer: 3548 |
Det är 6V-batterier som man seriekopplar, så att man får 12V.
Dom är av fabrikat Trojan och typen L16G. Dessa batterier är specialgjorda för att tåla extremt djupa urladdningar utan att ta skada av det. Vikt 50kg/st. Storlek: längd ca 300mm, bredd ca 200mm och höjd 415mm. Jag har fyra stycken batterier, två bra och två dåliga, så dom dåliga är inget att ha, annat än till återvinning. Alla är är syramätta och konditionskollade och två är i toppskick. Nypriset är hårresande, men googla "L16G", så ser du hur de ser ut. Man kan ladda dem med lite olika typer av laddare, men jag använder ju riktig truckladdare som normalt används till gaffeltruckar mm., men det är en 24V-laddare, vilket ju inte funkar för dig. Jag skulle nog se mig om efter en sjyst Ctek till det jobbet. -------------------- Luleå. Det är hit man kommer när man kommer hem. Där gäddan slår i vassen.
Där klara bäckar porlar, och midnattssolen strålar ger liv. Där djupa skogars sus bara ibland överröstas av djurens lockrop. Där fåglarna kvittrar, och midsommarjäntorna fnittrar. Det är Lule... |
Lo-Fi version | Tid: 30th November 2024 - 01:41 |
Designed from: |