Batteriladdning |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Batteriladdning |
Bengt HBV 308 |
21 Nov 2013, 18:23
|
Advanced Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 48 Registrerad: 14-November 13 Från: Mjölby Medlemsnummer: 4040 |
Hur gör man på enklast vis att överföra ström 24V från(startbatterier)till 12 V (bodel) med enbart 24 V generator?
Vore enklast att bara köra med 24 V. Finns ju "transingar" 24V in 12V ut med bra effekt. Då kan man ju även ladda bodelen under färd. Har även funderat på att lägga nån form av relä emellan, som bryter "överföringen" när motorn stannas. Är jag ute och "cyklar"? Tacksam för tips. Bengt HBV 308 |
Bengt HBV 308 |
26 Nov 2013, 18:40
|
Advanced Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 48 Registrerad: 14-November 13 Från: Mjölby Medlemsnummer: 4040 |
Tack för alla bra tips. Det finns mycket kunnighet i klubben, har jag upptäckt.
Ända fram, tills idag, var jag övertygad om att bussens startbatteri var 24 V. Men av någon anledning, så var jag i batterilådan och "rev", kopplade ur en 220 sladd som inte var till nån nytta. Upptäcker då, till min stora förvåning att bussj-n är ju på 12 volt. Var helt övertygad om att det var 24 V på den. Tog för säkerhets skull bort ett par glödlampor för koll och si det var 12 volt. Ibland är man dummare i huve't, än lovligt. Så nu har jag en startdel på 12 V och en bodel på 12 V helt skilda från varandra. Så nu kan det ju inte vara så svårt att fixa laddning, även till bodelen, under färd. Mvh Bengt HBV 308 |
Lo-Fi version | Tid: 30th November 2024 - 01:55 |
Designed from: |