Biodiesel - Frityrolja, Biodiesel |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Biodiesel - Frityrolja, Biodiesel |
Sören HBV 301 |
20 Jan 2014, 13:01
|
Advanced Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 31 Registrerad: 16-January 14 Medlemsnummer: 4139 |
Hej på er alla!
Här kommer mitt första inlägg i forumet… Jag går i tankarna att införskaffa ett reningsverk för frityroljor och köra bussen på. Funderar på att ev ha en liten dieseltank att starta och stoppa på. Vi har en b58-60T -77 och det gäller sommartid. Är det några av er som har erfarenhet av detta? Mvh Sören |
Lars och Elisabet HBV 251 |
20 Jan 2014, 20:28
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 |
Hej o Välkommen
Har ingen egen erfarenhet men har kollat in diverse alternativa bränslen genom åren. Det finns en kalasbra bok som heter: "From the Fryer to the Fuel Tank, The complete guide to using vegetable oil as an alternative fuel", av Joshua Tickell. ISBN-nummer0-9707227-0-2 Har läst igenom den och han år igenom det mesta från "A-Ö". Här beskrivs också flera olika sätt att använda veg.olja, t.ex. antingen "rakt av" eller så genom titrering, dvs, man skiljer av glycerinet och får därigenom ett "renare" bränsle. Lycka till -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Lo-Fi version | Tid: 24th November 2024 - 22:38 |
Designed from: |