Biodiesel - Frityrolja, Biodiesel |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Biodiesel - Frityrolja, Biodiesel |
Sören HBV 301 |
20 Jan 2014, 13:01
|
Advanced Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 31 Registrerad: 16-January 14 Medlemsnummer: 4139 |
Hej på er alla!
Här kommer mitt första inlägg i forumet… Jag går i tankarna att införskaffa ett reningsverk för frityroljor och köra bussen på. Funderar på att ev ha en liten dieseltank att starta och stoppa på. Vi har en b58-60T -77 och det gäller sommartid. Är det några av er som har erfarenhet av detta? Mvh Sören |
Tommy HBV 1 |
22 Jan 2014, 20:01
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 |
Hej.
Vist kanske det fungerar. Känner in från Irland som kör Citroen diesel i Sverige (bilen reggad i Irland) Han kör på flotyr olja som han får från restauranger mm. Åker ända till Danmark och hämtar. Bilen ombyggd med två tankar och förvärmning på flotyroljan av motorvattnet. Vist funkar det luktar gatukök både före och efter han vart här. Men vilket strul med tankningar påfyllning med dunk öppna och stänga kranar före stopp samt öppna efter start. Motorn måste ju stoppa med vanlig diesel annars så blir det ett ordentligt jobb att rengöra ledningar spridare pump mm mm innan nästa start kan ske.åka Sen att åka och hämta flotyrolja på kvällen efter stängningsdax. Nä inget för mig. Likaså detta med Blackldisel Gammal spillolja och bensin. Först så ska oljan renas Till macken och köpa bensin i dunk hem i garaget och blanda. Skall man fylla tanken med typ 600 liter så har man ju lite jobb. Skall man sen ha med 600 liter i oljefat på resan så är det lika mycket till . Stannar sen bussen med igensatta filter och bärgaren får komma Finns det någon vinst då utan bara besvär? Möjligen kan man köra jordfräsen på om den gick på diesel. Eller en gammal tändkulemotor. Är det nån som vill ha spillolja så har jag gott om det. Hör gärna av er hur det går. Tommy HBV 1 |
Lo-Fi version | Tid: 24th November 2024 - 22:22 |
Designed from: |