Biodiesel - Frityrolja, Biodiesel |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Biodiesel - Frityrolja, Biodiesel |
Sören HBV 301 |
20 Jan 2014, 13:01
|
Advanced Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 31 Registrerad: 16-January 14 Medlemsnummer: 4139 |
Hej på er alla!
Här kommer mitt första inlägg i forumet… Jag går i tankarna att införskaffa ett reningsverk för frityroljor och köra bussen på. Funderar på att ev ha en liten dieseltank att starta och stoppa på. Vi har en b58-60T -77 och det gäller sommartid. Är det några av er som har erfarenhet av detta? Mvh Sören |
Gösta HBV 307 |
24 Jan 2014, 21:50
|
Superior Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 57 Registrerad: 23-November 13 Medlemsnummer: 4056 |
Att trampa omkring för att samla upp frityrolja och dessutom få känna sig lite småkriminell kan inte vara nån riktig höjdare. Hur mycket olja kan ett M D i en medelstor stad leverera varje månad. Vad händer med oljan i dag, ja den hamnar väl på en miljöstation det begriper jag, men väl där, hamnar den då i spilloljecisternen, eller går den i sin egen fil till något annat ändamål.
Matnäringarna verkar ju dessutom vara påpassade så det är nog inte lätt att få oljan, om man nu inte känner någon privat som jobbar där. Vad krävs för att man ska kunna rena frityrolja, och hur stor mängd erfodras för att nå nollresultat på investeringen, inbegriprt alla resor som man gör enkomt för insamlingen. En husbuss vill väl ha mellen 2 och 3,5 liter milen och många kanske inte gör av med mer än 2,5 kubik årligen men naturligtvis både mer och mindre. Tillhör den senare kategorien har nog inte kört mer än fem sexhundra mil som mest, men även så lite som 90 mil nåt år. Det kanske är efterfrågan också så att man får betala för oljan. Är det så också att det är förenat med högre kostnader att att göra spillolja brukbar, eller är det bara jag som tror att frityroljan kan renas på ett mindre kostbart sätt. |
Lo-Fi version | Tid: 24th November 2024 - 22:50 |
Designed from: |