Biodiesel - Frityrolja, Biodiesel |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Biodiesel - Frityrolja, Biodiesel |
Sören HBV 301 |
20 Jan 2014, 13:01
|
Advanced Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 31 Registrerad: 16-January 14 Medlemsnummer: 4139 |
Hej på er alla!
Här kommer mitt första inlägg i forumet… Jag går i tankarna att införskaffa ett reningsverk för frityroljor och köra bussen på. Funderar på att ev ha en liten dieseltank att starta och stoppa på. Vi har en b58-60T -77 och det gäller sommartid. Är det några av er som har erfarenhet av detta? Mvh Sören |
Gösta HBV 307 |
24 Jan 2014, 23:48
|
Superior Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 57 Registrerad: 23-November 13 Medlemsnummer: 4056 |
Är det något man vanligen pysslar med själv, eller är det som regel att man länar iväg, för rening. Smörjoljan kan ju innehålla glykol och vatten. Och det vill man ju ha bort. Men gammal olja innehåller ju sot och sot är ju ett prima slipmedel, Vad jag kan se i gamla oljefat som har stått utan att någon rört den på ett par år,är ju att oljan ser riktigt fin ut, när det tyngre sjunkit neråt
Är det samma process som utförs, oavsett om det är spillolja eller om den kommer från en fritös Har en bekant som tog över en gård där det står 3fat Ca 650 Kg Äldre motorolja från tiden då de moderna tillsatserna inte var uppfunna. Den oljan av nån, borde det ju kunna bli Blackdiesel av. eller? Rimligen skulle den inte behöva renas som en spillolja då den inte har några orenheter. Eller tänker jag fel. |
Lo-Fi version | Tid: 24th November 2024 - 22:30 |
Designed from: |