Biodiesel - Frityrolja, Biodiesel |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Biodiesel - Frityrolja, Biodiesel |
Sören HBV 301 |
20 Jan 2014, 13:01
|
Advanced Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 31 Registrerad: 16-January 14 Medlemsnummer: 4139 |
Hej på er alla!
Här kommer mitt första inlägg i forumet… Jag går i tankarna att införskaffa ett reningsverk för frityroljor och köra bussen på. Funderar på att ev ha en liten dieseltank att starta och stoppa på. Vi har en b58-60T -77 och det gäller sommartid. Är det några av er som har erfarenhet av detta? Mvh Sören |
Sören HBV 301 |
28 Jan 2014, 23:18
|
Advanced Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 31 Registrerad: 16-January 14 Medlemsnummer: 4139 |
Intressant det här ämnet…
Finns det ingen som tvättar frityolja med metanol och kaliumhydroxid och kör direkt på den biodieseln som blir? Mvh Sören |
Chris HBV 132 |
29 Jan 2014, 01:38
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 175 Registrerad: 14-March 07 Från: 38040 Orrefors Medlemsnummer: 312 |
Intressant det här ämnet… Finns det ingen som tvättar frityolja med metanol och kaliumhydroxid och kör direkt på den biodieseln som blir? Mvh Sören Undrar om det verkligen är lönt om man inte kör flera tusen mil om året ? Sparar man verkligen så pass mycket att det är värd jobbet? tvivlar litet på detta fast jag inte har gott om pengar. Vet om tyska bussåkare som körde på den s.k. Biodieseln som dem fick gratis av gatukök osv... men egentligen får du ändå betala skatt i EU om du använda den som drivmedel i fordon. Samma sak om du kör på eldningsölja som är en hel del billigare. I Europa kollar dem iaf vad som finns i bränsletanken och de ser direkt om fordonet har tankat nåt annat dem senaste åren. Chris -------------------- "Don`t eat the yellow snow"
"Why not? It could be beer" |
Lo-Fi version | Tid: 28th November 2024 - 15:16 |
Designed from: |