Biodiesel - Frityrolja, Biodiesel |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Biodiesel - Frityrolja, Biodiesel |
Sören HBV 301 |
20 Jan 2014, 13:01
Inlägg
#1
|
Advanced Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 31 Registrerad: 16-January 14 Medlemsnummer: 4139 |
Hej pÄ er alla!
HĂ€r kommer mitt första inlĂ€gg i forumet⊠Jag gĂ„r i tankarna att införskaffa ett reningsverk för frityroljor och köra bussen pĂ„. Funderar pĂ„ att ev ha en liten dieseltank att starta och stoppa pĂ„. Vi har en b58-60T -77 och det gĂ€ller sommartid. Ăr det nĂ„gra av er som har erfarenhet av detta? Mvh Sören |
*Kaj |
3 Feb 2014, 21:25
Inlägg
#2
|
Superior Member Grupp: HBV GĂ€st Inlägg: 78 Registrerad: 2-February 14 Medlemsnummer: 4154 |
Hej ny hÀr och hÄller pÄ med biodiesel och skulle förklara lite bÀttre om biodiesel eller att köra pÄ rapsolja med sk tvÄtanks system.
Om vi börjar med rapsen som naturligtvis skall renas och avvattnas och sedan anvĂ€nder man bara den flytande varan till brĂ€nsle smacket som Ă€r fett som Ă€r stelt kan man elda upp. Nu förutsĂ€tter vi att vi anvĂ€nder ren fin olja som vi hĂ€ller i en separat tank som har en beredare eller slinga i sig dĂ€r kylarvattnet vĂ€rmer upp oljan samt tvĂ„ ledningar till matning och retur som man kapslar in tillsammans med vattenslangarna dĂ„ har vi varmt inne i isoleringen frĂ„n tank till motor. Ett filter som Ă€r inkapslat med vĂ€rmare och en pollackventil till att styra antingen diesel eller rapsolja samt en temperaturmĂ€tare / brĂ€nslemĂ€tare och styrkontakt och nu mina vĂ€nner nu Ă€r det sĂ„ enkelt att man tankar rapsn i ena tanken och diesel i huvudtanken startar pĂ„ dieseln kör till tempen pĂ„ rapsoljan Ă€r ca 70 grader dĂ„ Ă€r det sĂ„ enkelt att man knĂ€pper om strömbrytaren pĂ„ instrumenpanelen och vips gĂ„r bilen bussen pĂ„ rapsolja mm och strax innan Ă„kturen Ă€r slut för dagen slĂ„r man om sĂ„ man kör pĂ„ diesel ett litet tag dvs tills det bara Ă€r diesel i brĂ€nslefiltret. Inget krĂ„ngligt alls. Ok inget för den som har tummen mitt i handen men heller inget svĂ„rt. Ănda krĂ„nglett Ă€r att oljan mĂ„ste vara ren annars fĂ„r man byta brĂ€nslefiltret stup i ett vilket inte Ă€r meningen. Biodiesel Ă€r kanonlĂ€tt att göra behövs lite redskap naturligtvis sedan en massa bra beg fritösolja Ă€ven ren fett gĂ„r att anvĂ€nda att göra sommardiesel pĂ„ ej vinter dĂ„ det blir stelt vid kyla. Kör lastmaskin pĂ„ bio som jag gör sjĂ€lv men pĂ„ ca 80 liter bio sĂ„ hĂ€ller jag i 25 lit diesel dĂ„ maskin stĂ„r lĂ„nga stunder ute i kylan och vill inte hĂ„lla pĂ„ och plĂ„ga maskin i onödan. Vinterdiesel gör man av biodiesel som man stĂ€ller ute i kyla ca 15-20 grader och tar bara det som Ă€r flytande men jag Ă€r lat och hĂ€ller i lite diesel istĂ€llet. Förvaras fordonet inomhus i lĂ„t oss sĂ€ga 10 plusgrader och upp sĂ„ Ă€r det bara att köra pĂ„ bion som den Ă€r. Att utvinna diesel ur spillolja krĂ€ver vĂ€rme dĂ„ man mĂ„ste raffinera olja dvs brĂ€nna oljan sĂ„ den förĂ„ngas i höga temperaturer(482 till 662 grader Fahrenheit celsius 250-350 grader) dvs hembrĂ€nningsmetoden fast högre vĂ€rmetal och dieseln gĂ„r inte att anvĂ€nda till alla pumpar bla min Cheva 6,5 td pga optiskt öga i pumpen och svart olja gĂ„r inte att lĂ€sa av,men visst har man en kubik ren olja sĂ„ kan man göra diesel av den men bĂ€ttre att blanda ut den med diesel som den Ă€r. Köra pĂ„ hudralolja gĂ„r kanon bara man kommer ihĂ„g att alltid ja alltid har extra smörjolja dĂ„ den oljan Ă€r torr och pumpen kommer att skĂ€ra ihop. Kör man pĂ„ Raps olja behövs inga extra smöroljor till dieselpumpen men jag hĂ€ller i en skvĂ€tt syntetisk tvĂ„taksolja för att slippa dieselslem vilket Ă€r ett helvete men det finns att köpa motmed bla pĂ„ Biltema för en billig peng vilket jag tycker att man kan slĂ„ i tanken en flaska dĂ„ och dĂ„ den rĂ€cker till ca 500 liter diesel.Dieselslem kommer av att man har vatten i tanken det Ă€r dĂ„ elĂ€ndet kommer fram och proppar igen brĂ€nsleledningar mm. NĂ€r jag fĂ„r tummen ur och börjar att bygga om Volvon (Vikingarnas turnebuss den första dom byggde 87)sĂ„ fĂ„r den gĂ„ pĂ„ biodiesel dĂ„ slipper jag tvĂ„tankssystemet och slipper att offra utrymme vilket kommer att gĂ„ Ă„t endĂ„. Nej det Ă€r verkligen intressant med alternativt brĂ€nsle nĂ€stan det Ă€nda som intresserar mig nu för tiden,har lackat och skruvat fordon sedan 70 talet sĂ„ det kan jag och naturligtvis sĂ„ Ă€r det bara att frĂ„ga om vilka material mm ni skall anvĂ€nda kan Ă€ven tippsa om bra billiga fĂ€rger mvh Kaj |
Lo-Fi version | Tid: 24th November 2024 - 22:24 |
Designed from: |