Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

> Biodiesel - Frityrolja, Biodiesel
Sören HBV 301
inlägg 20 Jan 2014, 13:01
Inlägg #1

Advanced Member

Grupp: HBV Medlem
Registrerad: 16-January 14
Medlemsnummer: 4139

Hej pÄ er alla!
HĂ€r kommer mitt första inlĂ€gg i forumet

Jag gĂ„r i tankarna att införskaffa ett reningsverk för frityroljor och köra bussen pĂ„. Funderar pĂ„ att ev ha en liten dieseltank att starta och stoppa pĂ„. Vi har en b58-60T -77 och det gĂ€ller sommartid. Är det nĂ„gra av er som har erfarenhet av detta?

Mvh Sören
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
Svar
*Kaj
inlägg 3 Feb 2014, 21:25
Inlägg #2

Superior Member

Grupp: HBV GĂ€st
Registrerad: 2-February 14
Medlemsnummer: 4154

Hej ny hÀr och hÄller pÄ med biodiesel och skulle förklara lite bÀttre om biodiesel eller att köra pÄ rapsolja med sk tvÄtanks system.
Om vi börjar med rapsen som naturligtvis skall renas och avvattnas och sedan anvÀnder man bara den flytande varan till brÀnsle smacket som Àr fett som Àr stelt kan man elda upp.
Nu förutsÀtter vi att vi anvÀnder ren fin olja som vi hÀller i en separat tank som har en beredare eller slinga i sig dÀr kylarvattnet vÀrmer upp oljan samt tvÄ ledningar till matning och retur som man kapslar in tillsammans med vattenslangarna dÄ har vi varmt inne i isoleringen frÄn tank till motor.
Ett filter som Àr inkapslat med vÀrmare och en pollackventil till att styra antingen diesel eller rapsolja samt en temperaturmÀtare / brÀnslemÀtare och styrkontakt och nu mina vÀnner nu Àr det sÄ enkelt att man tankar rapsn i ena tanken och diesel i huvudtanken startar pÄ dieseln kör till tempen pÄ rapsoljan Àr ca 70 grader dÄ Àr det sÄ enkelt att man knÀpper om strömbrytaren pÄ instrumenpanelen och vips gÄr bilen bussen pÄ rapsolja mm och strax innan Äkturen Àr slut för dagen slÄr man om sÄ man kör pÄ diesel ett litet tag dvs tills det bara Àr diesel i brÀnslefiltret.
Inget krÄngligt alls.
Ok inget för den som har tummen mitt i handen men heller inget svÄrt.
Ända krĂ„nglett Ă€r att oljan mĂ„ste vara ren annars fĂ„r man byta brĂ€nslefiltret stup i ett vilket inte Ă€r meningen.

Biodiesel Àr kanonlÀtt att göra behövs lite redskap naturligtvis sedan en massa bra beg fritösolja Àven ren fett gÄr att anvÀnda att göra sommardiesel pÄ ej vinter dÄ det blir stelt vid kyla.
Kör lastmaskin pÄ bio som jag gör sjÀlv men pÄ ca 80 liter bio sÄ hÀller jag i 25 lit diesel dÄ maskin stÄr lÄnga stunder ute i kylan och vill inte hÄlla pÄ och plÄga maskin i onödan.
Vinterdiesel gör man av biodiesel som man stÀller ute i kyla ca 15-20 grader och tar bara det som Àr flytande men jag Àr lat och hÀller i lite diesel istÀllet.
Förvaras fordonet inomhus i lÄt oss sÀga 10 plusgrader och upp sÄ Àr det bara att köra pÄ bion som den Àr.

Att utvinna diesel ur spillolja krÀver vÀrme dÄ man mÄste raffinera olja dvs brÀnna oljan sÄ den förÄngas i höga temperaturer(482 till 662 grader Fahrenheit celsius 250-350 grader) dvs hembrÀnningsmetoden fast högre vÀrmetal och dieseln gÄr inte att anvÀnda till alla pumpar bla min Cheva 6,5 td pga optiskt öga i pumpen och svart olja gÄr inte att lÀsa av,men visst har man en kubik ren olja sÄ kan man göra diesel av den men bÀttre att blanda ut den med diesel som den Àr.

Köra pÄ hudralolja gÄr kanon bara man kommer ihÄg att alltid ja alltid har extra smörjolja dÄ den oljan Àr torr och pumpen kommer att skÀra ihop.

Kör man pÄ Raps olja behövs inga extra smöroljor till dieselpumpen men jag hÀller i en skvÀtt syntetisk tvÄtaksolja för att slippa dieselslem vilket Àr ett helvete men det finns att köpa motmed bla pÄ Biltema för en billig peng vilket jag tycker att man kan slÄ i tanken en flaska dÄ och dÄ den rÀcker till ca 500 liter diesel.Dieselslem kommer av att man har vatten i tanken det Àr dÄ elÀndet kommer fram och proppar igen brÀnsleledningar mm.

NÀr jag fÄr tummen ur och börjar att bygga om Volvon (Vikingarnas turnebuss den första dom byggde 87)sÄ fÄr den gÄ pÄ biodiesel dÄ slipper jag tvÄtankssystemet och slipper att offra utrymme vilket kommer att gÄ Ät endÄ.

Nej det Àr verkligen intressant med alternativt brÀnsle nÀstan det Ànda som intresserar mig nu för tiden,har lackat och skruvat fordon sedan 70 talet sÄ det kan jag och naturligtvis sÄ Àr det bara att frÄga om vilka material mm ni skall anvÀnda kan Àven tippsa om bra billiga fÀrger mvh Kaj
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet
Sören HBV 301   Biodiesel - Frityrolja   20 Jan 2014, 13:01
Lars och Elisabet HBV 251   Hej o VĂ€lkommen :D Har ingen egen erfarenhet men...   20 Jan 2014, 20:28
Ralf HBV 263   Finns ett bĂ€ttre alternativ. Black diesel! Sk...   21 Jan 2014, 13:51
Jan HBV 283   Var fĂ„r man tag i det dĂ„?   21 Jan 2014, 14:24
Ralf HBV 263   Mantillverkar den sjĂ€lv.   21 Jan 2014, 15:08
Ralf HBV 263   80% olja 20% bensin   21 Jan 2014, 17:00
Jan HBV 283   80% olja 20% bensin Vi kanske kan fĂ„ en genomgĂ...   21 Jan 2014, 23:43
Gösta HBV 307   Hej! Blackdiesel! Nu blev man lite stĂ€ld....   21 Jan 2014, 23:59
Ralf HBV 263   Ja spĂƒÆ’Ă‚Â€nnande. Allt beror vĂƒÆ’Ă‚Â€l lite pĂ...   22 Jan 2014, 16:28
Tommy HBV 1   Hej. Vist kanske det fungerar. KĂ€nner in frĂ„n I...   22 Jan 2014, 20:01
Gösta HBV 307   Att trampa omkring för att samla upp frityrolja o...   24 Jan 2014, 21:50
Ralf HBV 263   Kostnaden för reningen Ă€r den samma pĂ„ frityr o...   24 Jan 2014, 23:14
Gösta HBV 307   Är det nĂ„got man vanligen pysslar med sjĂ€lv, el...   24 Jan 2014, 23:48
Ralf HBV 263   Som sagt sĂ„ har jag bara lĂ€st mig till det. Men ...   25 Jan 2014, 16:36
Jan HBV 283   Filtreringen görs via en centrifug som slungar ...   26 Jan 2014, 16:47
Tommy HBV 1   Ja för vi som kör Ă€ldre Scania Vabis med cyklon...   26 Jan 2014, 21:16
Jan HBV 283   Ja för vi som kör Ă€ldre Scania Vabis med cyklo...   27 Jan 2014, 12:27
Ralf HBV 263   Ja precis som en olje slunga till tunga fordon.   27 Jan 2014, 13:36
Sören HBV 301   Intressant det hĂ€r Ă€mnet
 Finns det ingen som...   28 Jan 2014, 23:18
Chris HBV 132   Intressant det hĂ€r Ă€mnet
 Finns det ingen so...   29 Jan 2014, 01:38
Ralf HBV 263   Senaste Ă„ren! Är det sant.   30 Jan 2014, 13:19
*Kaj   Hej ny hĂ€r och hĂ„ller pĂ„ med biodiesel och skul...   3 Feb 2014, 21:25
Sören HBV 301   Tack för ditt svar. FörstĂ„r jag dig rĂ€tt sĂ„ ...   5 Feb 2014, 22:51
*Kaj   Hej ja sĂ„ Ă€r det. Visst Ă€r det dyrare att göra...   6 Feb 2014, 10:16

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Lo-Fi version Tid: 24th November 2024 - 22:24
Designed from: InfinityStyles.com
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience