Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

> Trasig bladfjäder,, hur allvarligt är det?
Rolf & Eva HBV76
inlägg 1 Dec 2013, 12:59
Inlägg #1

Gold Member

Grupp: HBV Medlem
Registrerad: 27-April 05
Medlemsnummer: 40

Ligger under bussen och skrapar lite rost och gammal gegga och ser då hur det kortaste bladet i bladfjäderpaketet har gått av. Frågan är om jag ska göra något? Bussen är ju fem ton lättare nu än vad den är konstruerad för.
Det skulle vara kul att höra er åsikt.
Hälsningar RoffeBifogad bild

--------------------
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
Svar
*Daniel
inlägg 7 Feb 2014, 17:33
Inlägg #2

Advanced Member

Grupp: HBV Gäst
Registrerad: 29-October 12
Medlemsnummer: 2302

Hej kanske lite sent svar men om du fortfarande inte har åtgärdat något så kan du ju tänka på att antingen bara ta bort den fjädern, det ska inte vara några problem i ditt fall men din låga vikt,. jag renoverade en buss i somras som hade varit rökdykarbuss åt brandkåren och på ena sidan hade den 2 fler blad än andra för de hade stora skåp med all tunga rökdykutrustning på den sidan.

det andra alternativet är att skaffa en ny fjäder och byta ut den istället för att försöka laga, laga går men faktum består att de blir klenare i längden om du ger dig på det, att svetsa bladfjädrar är ju möjligt men bara som nödlösning och jag antar att du e tillräckligt erfaren för att inte hålla på med sånna lösningar längre smile.gif bättre att göra det bra från början ^^

hur som helst så finns det en firma här där jag bor i Rånäs som heter RÅNÄS BLADFJÄDRAR, de levererar och har levererat bladfjädrar till scania sen urminnes tider och de kan bygga fjäderpaket och enstaka fjädrar efter önskemål, de har tidigare byggt och kan t.om ha på lager fjädrar för din buss.

http://ranasbilfjadrar.nu/

Mvh Daniel

ps ( ser att det är svetsat och donat i balken mellan balkarna bakom bakaxeln, är det du som gjort det och varför i så fall? eller var det så innan? jag frågar efterssom jag har samma buss och det ser likadant ut på min...)
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Lo-Fi version Tid: 24th November 2024 - 23:55
Designed from: InfinityStyles.com
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience