Koppla bort nigning B10M -84 |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Koppla bort nigning B10M -84 |
*Michael |
7 Mar 2014, 12:02
Inlägg
#1
|
Superior Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 79 Registrerad: 10-June 12 Medlemsnummer: 2249 |
Häromdagen skulle jag ut och bara ta en tur med bussen. Det snöt sig dock då luften gick ur framfjädringen p.g.a stor läcka.
Jag insåg att en ventil spruckit upp. Och den sitter tillsammans med en mindre trycktank och två andra ventiler samt en solenoid, i området strax bakom batterilådan. Nu täcker mina verkstadsmanualer inte min modell, men det känns verkligen som att det är nigningens prylar som drabbats av härdsmälta. Eftersom resten av bitarna ser lika dassiga ut som ventilen som sprack, och eftersom nigning inte direkt tillför något i mitt liv, så känns det vettigast att ta bort funktionen. Dock är det ganska många slangar och pinaler, så jag vet inte riktigt var jag skall börja, och vill ju inte ställa till med mer skada än nytta. Men jag har en teori jag vill bolla lite. 1. Blockera de två grövre slangarna som försvinner framåt från varsin ventil. Känns som att dessa går raka vägen till kopplingen vid nederdelen av vardera bälgkropp. Alltså tillfälligt blockera dem längre bak vid ventilerna, för att jag helt enkelt inte har möjlighet att komma under bussen för att göra det vid rullkropparna framtill. Frågan är bara om dessa rör går raka vägen till vardera bälg eller hittar på något fuffens på vägen? 2. Koppla ur och blockera inloppet till den lilla lufttank som sitter i samband med ventilerna för att isolera nigningen och därmed täta övriga systemet. Vad tror ni? |
*Michael |
11 Mar 2014, 23:26
Inlägg
#2
|
Superior Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 79 Registrerad: 10-June 12 Medlemsnummer: 2249 |
Jag hade nog ändå tänkt koppla ur systemet. Trots att det är något komplext så tycks det (?) vara ganska få beröringspunkter med övriga systemet.
Nu är detta bara vad jag tror, så åsikter mottages med tacksamhet... Det känns som att en slang försörjer "nigningstanken", och sen är det tre ventiler kopplade hejvilt, och sen går det två kraftigare slangar vidare, gissningsvis till bälgarna. Faktum är att rullkropparna har två anslutningar med kraftiga slangar i underkant. Och dessa är enbart för nigning. Inga andra som vet? Sen är ju mitt beslut att koppla bort nigningen baserad på att alla ventilerna ser lika dåliga ut. Och nigningen har jag verkligen ingen nytta av, och i synnerhet inte så mycket att jag vill lägga en massa slantar på att "byta allt".För byter jag bara den ventil som spruckit så sticker väl snart någon av de andra. |
Lo-Fi version | Tid: 25th November 2024 - 13:47 |
Designed from: |