Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

> Koppla bort nigning B10M -84
*Michael
inlägg 7 Mar 2014, 12:02
Inlägg #1


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 79
Registrerad: 10-June 12
Medlemsnummer: 2249



Häromdagen skulle jag ut och bara ta en tur med bussen. Det snöt sig dock då luften gick ur framfjädringen p.g.a stor läcka.

Jag insåg att en ventil spruckit upp. Och den sitter tillsammans med en mindre trycktank och två andra ventiler samt en solenoid, i området strax bakom batterilådan. Nu täcker mina verkstadsmanualer inte min modell, men det känns verkligen som att det är nigningens prylar som drabbats av härdsmälta.

Eftersom resten av bitarna ser lika dassiga ut som ventilen som sprack, och eftersom nigning inte direkt tillför något i mitt liv, så känns det vettigast att ta bort funktionen. Dock är det ganska många slangar och pinaler, så jag vet inte riktigt var jag skall börja, och vill ju inte ställa till med mer skada än nytta.

Men jag har en teori jag vill bolla lite.

1. Blockera de två grövre slangarna som försvinner framåt från varsin ventil. Känns som att dessa går raka vägen till kopplingen vid nederdelen av vardera bälgkropp. Alltså tillfälligt blockera dem längre bak vid ventilerna, för att jag helt enkelt inte har möjlighet att komma under bussen för att göra det vid rullkropparna framtill. Frågan är bara om dessa rör går raka vägen till vardera bälg eller hittar på något fuffens på vägen?

2. Koppla ur och blockera inloppet till den lilla lufttank som sitter i samband med ventilerna för att isolera nigningen och därmed täta övriga systemet.

Vad tror ni?
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
 
Reply to this topicStart new topic
Svar
*Michael
inlägg 13 Mar 2014, 11:59
Inlägg #2


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 79
Registrerad: 10-June 12
Medlemsnummer: 2249



Då var de sjuka delarna amputerade. Och det verkar gå hyfsat enkelt att anpassa patienten till sitt nya liv utan nigning. Enda utmaningen var att lista ut varför bussen inte ville släppa tryck till framfjädringen. Men det beror på att nigningsapparaturen skickar ett styrtryck till främre höjdregulatorn, för att den skall ge sjutton i att blanda sig i när nigningen vill niga. Alltså funkar inte den normala höjdregleringen om inte en mindre slang trycksätts. Vore intressant att veta om det är en separat slang som går till höjdregleringen eller helt enkelt bara höjdregleringens försörjning som tar en omväg via nigningssystemet.

Lösningen var hursomhelst att ta tilloppet till nigningssystemet och koppla ihop med slangen som går till främre höjdregulatorn. Vips började det ösa på en massa luft ur de två grova slangarna som jag redan kopplat loss och gissat, går till bälgarna. Så då var det bekräftat, och återstår att plugga.

En totalt onödig funktion som dessutom innehöll många felkällor i väldigt dåligt skick har nu lämnat plats för annat, kanske något mer husbilsaktigt. Utrymmet är ju nära både batterilådan och dieselpannan.

Om energi finnes så återkommer jag med någon slags dokumentation som fler kan ha nytta av. För jag gissar att dessa komponenter ser illa ut på fler B10:or.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet


Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 29th November 2024 - 04:21
Designed from: InfinityStyles.com
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience