Ingen luft till bälgarna fram B58-60 |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Ingen luft till bälgarna fram B58-60 |
Wille HBV 311 |
24 Mar 2014, 18:27
Inlägg
#1
|
Newbie Grupp: HBV Medlem Inlägg: 6 Registrerad: 23-March 14 Medlemsnummer: 4190 |
Hej, nu ska jag som ny medlem försöka med en fråga på forumet. Jag har nyligen köpt en Volvo B58-60. Den var nybesiktigad men trots detta så ramlar felen över mig. Det jag nu har kört fast på är de främre bälgarna. Jag får ingen luft fram till dem. Även bägge tankarna till dem är tomma. Jag har lyckats förstå att det sitter en nivåventil innan bälgarna, kan det var den som spökar? Eller vet ni av att det kan vara något annat? Något som också beter sig konstigt (kanske finns det ett samband) är dörren fram som man öppnar och stänger med hjälp av lufttryck. Lägger jag i handbromsen så öppnar sig dörrarna oavsett hur jag har "kranen" som ska öppna och stänga flödet till dörren. Det börjar samtidigt pysa ut luft ovanför dörren. Släpper jag sen handbromsen slutar det pysa och jag kan öppna och stänga dörren som vanligt.
Mycket tacksam för svar som kan ge mig lite tips |
*Michael |
27 Mar 2014, 09:27
Inlägg
#2
|
Superior Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 79 Registrerad: 10-June 12 Medlemsnummer: 2249 |
En bra grej är att beväpna sig med blomspruta med såpvatten. Spraya på alla misstänkta läckage, och leta efter bubblor.
Sen är tipset om att fylla bussen med kompressor väldigt bra. Och vad gäller läcksökning räcker en liten Biltemakompressor, ifall du inte redan har något bättre. Men en liten kompressor kan vara otillräcklig då det gäller att läcksöka, ifall man t.ex. har ett större läckage på bromssidan, och vill läcksöka något på tillbehörssidan. Det blir helt enkelt för dålig fart på luften för att orka upp i tryck, vilket gör att man aldrig ens får tillfälle att fylla tillbehörskretsarna. Men nu hade du tryck nog för att kunna manövrera dörrar, så mitt kompressortips är mest generellt. Jag hade nog börjat med att spraya såpvatten överallt kring bälgarna. Jag har B10M som ju är en vidareutveckling av B58. Och mina erfarenheter av luftfjädringen är att höjdregulatorerna brukar sköta sig, men att samma sak knappast kan sägas om fjädringsbitarna. Min läckte överallt och rostade också av i övre bälgplattan vänster fram. (Kolla gärna extra noga där) Också en sak jag gärna tjatar om. Tänk på säkerheten. Jag är egentligen inte så erfaren på bussar och luftfjädring, men har jobbat mycket med Citroëns gashydraulik. Och system som är aktiva kan vara luriga som attan om man inte är van. Tänk på allt, och gör det sen en gång till. Och fråga hellre en gång för mycket om något är oklart. |
Lo-Fi version | Tid: 25th November 2024 - 08:58 |
Designed from: |