Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

> Ingen luft till bälgarna fram B58-60
Wille HBV 311
inlägg 24 Mar 2014, 18:27
Inlägg #1


Newbie
*

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 6
Registrerad: 23-March 14
Medlemsnummer: 4190



Hej, nu ska jag som ny medlem försöka med en fråga på forumet. Jag har nyligen köpt en Volvo B58-60. Den var nybesiktigad men trots detta så ramlar felen över mig. Det jag nu har kört fast på är de främre bälgarna. Jag får ingen luft fram till dem. Även bägge tankarna till dem är tomma. Jag har lyckats förstå att det sitter en nivåventil innan bälgarna, kan det var den som spökar? Eller vet ni av att det kan vara något annat? Något som också beter sig konstigt (kanske finns det ett samband) är dörren fram som man öppnar och stänger med hjälp av lufttryck. Lägger jag i handbromsen så öppnar sig dörrarna oavsett hur jag har "kranen" som ska öppna och stänga flödet till dörren. Det börjar samtidigt pysa ut luft ovanför dörren. Släpper jag sen handbromsen slutar det pysa och jag kan öppna och stänga dörren som vanligt.

Mycket tacksam för svar som kan ge mig lite tips smile.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
 
Reply to this topicStart new topic
Svar
*Michael
inlägg 27 Mar 2014, 09:27
Inlägg #2


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 79
Registrerad: 10-June 12
Medlemsnummer: 2249



En bra grej är att beväpna sig med blomspruta med såpvatten. Spraya på alla misstänkta läckage, och leta efter bubblor.

Sen är tipset om att fylla bussen med kompressor väldigt bra. Och vad gäller läcksökning räcker en liten Biltemakompressor, ifall du inte redan har något bättre. Men en liten kompressor kan vara otillräcklig då det gäller att läcksöka, ifall man t.ex. har ett större läckage på bromssidan, och vill läcksöka något på tillbehörssidan. Det blir helt enkelt för dålig fart på luften för att orka upp i tryck, vilket gör att man aldrig ens får tillfälle att fylla tillbehörskretsarna.

Men nu hade du tryck nog för att kunna manövrera dörrar, så mitt kompressortips är mest generellt.

Jag hade nog börjat med att spraya såpvatten överallt kring bälgarna. Jag har B10M som ju är en vidareutveckling av B58. Och mina erfarenheter av luftfjädringen är att höjdregulatorerna brukar sköta sig, men att samma sak knappast kan sägas om fjädringsbitarna. Min läckte överallt och rostade också av i övre bälgplattan vänster fram. (Kolla gärna extra noga där)

Också en sak jag gärna tjatar om. Tänk på säkerheten. Jag är egentligen inte så erfaren på bussar och luftfjädring, men har jobbat mycket med Citroëns gashydraulik. Och system som är aktiva kan vara luriga som attan om man inte är van. Tänk på allt, och gör det sen en gång till. Och fråga hellre en gång för mycket om något är oklart.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet


Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 25th November 2024 - 08:58
Designed from: InfinityStyles.com
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience