Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

> Ingen luft till bälgarna fram B58-60
Wille HBV 311
inlägg 24 Mar 2014, 18:27
Inlägg #1

Newbie
*

Grupp: HBV Medlem
Registrerad: 23-March 14
Medlemsnummer: 4190

Hej, nu ska jag som ny medlem försöka med en fråga på forumet. Jag har nyligen köpt en Volvo B58-60. Den var nybesiktigad men trots detta så ramlar felen över mig. Det jag nu har kört fast på är de främre bälgarna. Jag får ingen luft fram till dem. Även bägge tankarna till dem är tomma. Jag har lyckats förstå att det sitter en nivåventil innan bälgarna, kan det var den som spökar? Eller vet ni av att det kan vara något annat? Något som också beter sig konstigt (kanske finns det ett samband) är dörren fram som man öppnar och stänger med hjälp av lufttryck. Lägger jag i handbromsen så öppnar sig dörrarna oavsett hur jag har "kranen" som ska öppna och stänga flödet till dörren. Det börjar samtidigt pysa ut luft ovanför dörren. Släpper jag sen handbromsen slutar det pysa och jag kan öppna och stänga dörren som vanligt.

Mycket tacksam för svar som kan ge mig lite tips smile.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
Svar
Wille HBV 311
inlägg 27 Mar 2014, 22:13
Inlägg #2

Newbie
*

Grupp: HBV Medlem
Registrerad: 23-March 14
Medlemsnummer: 4190

Tack för alla svar!
Jag har undersökt lite mer nu. Alltså jag får upp trycket ordentligt när jag kör med den så kompressorn matar på som den ska.
Efter enkelt sökande hittade jag hade läckage på två tankventiler. Jag köpte nya och nu får den upp trycket relativt snabbt och även dörren går nu som den ska (hur nu det hänger ihop). Jag får dock inte luft till bälgarna fram eller till dom tankarna. Jag har varit inne på Volvo och dom tror felet ligger i nivåventilen eller fyrkretsventilen. Nivåventilen kunde tydligen fastna och haka upp sig och de tipsade mig om att släppa hävarmen och dra runt axeln ett varv. Det är ju inte rostfritt där under så jag har dränkt ventilen med 5-56 så ska ge mig på det igen efter helgen.
Jag har annars bara ett luftläckage kvar och det sitter i en av bälgarna bak. Trycker jag på just den bälgen så är den lite mjukare än dom andra. Pysljudet ändrar sig lite samtidigt som jag trycker med fingret på bälgen. Kan vi vara eniga om att det är bälgen? eller finns det något annat som kan spöka?
Var sitter skyddsventilerna? och vad "skyddar" dom?
Att plocka ner fyrkretsventilen låter som en bra ide. Jag får helt enkelt jobba vidare med ventilerna och se vad som händer. Om jag behöver byta ventil och kanske någon bälg, Har ni några tips på någon som säljer till vettiga priser eller är det Volvo som gäller?

Åter igen tusan tack för er engagemang! Jag återkommer om hur det går.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Lo-Fi version Tid: 25th November 2024 - 08:24
Designed from: InfinityStyles.com
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience