Rekommenderad isolering m.m? |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Rekommenderad isolering m.m? |
*Michael |
26 Mar 2014, 21:56
|
Superior Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 79 Registrerad: 10-June 12 Medlemsnummer: 2249 |
Jag håller precis på att riva gammal inredning baktill på min Deltaplan från 1984. Det skall rostlagas i ramverket som består av fyrkantsprofiler. När detta är klart skall jag förstås sätta in ny isolering innan jag sätter upp innerväggar. Och här har jag några frågor.
1. Bör jag tänka på någon form av fuktspärr? Man ser alltid att snickare sätter upp plast i hus. Eller skall man bara ha yttervägg, isolering mellan och innervägg? Min buss hade frigolit inpassat i ramverket. 2. Vad för typ av isolering skall jag ha? Frigolit verkar ju ha tjänat syftet väl. Men det känns lättare att lägga in glasfiberull t.ex. Vad tycker ni? 3. Följdfråga på isolering. Jag vill inte gärna ha en massa resonans i bussen. Frigoliten verkar ha ljuddämpat väl. Om nu glasfiberull el. dyl. används. Blir det sämre ljudmässigt? Borde jag i.s.f. sätta asfaltsmatta på den nakna plåten? Kanske jag borde göra det oavsett vad? 4. Vad för skivor skall jag satsa på när jag börjar bygga? Antar att spån och MDF är uteslutet. Återstår väl plywood eller OSB. Vad tycker ni? Kan säga att det är med viss ångest jag river. Har ju aldrig snickrat innan. Men en sak är säker. Att riva känns bra för själen. |
Kurre o Tina HBV 166 |
28 Mar 2014, 23:49
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 328 Registrerad: 10-January 08 Från: kolstavägen 31 märsta 19591 Medlemsnummer: 527 |
Hej! Michael
Jag rev min buss tom å målade insidorna på plåten med sån här svart färg för plåt tak sen skar jag till frigolit eftersom jag fått en massa gratis, sen tog jag sånt här skum som utvidgar sej ,å la på lite först å sen tryckte jag dit frigoliten å när de satt sej ,så fyllde jag övriga skrymslen å vrår med skummet,men att varningens ord tar du för mycke skum så trycker de ut väggen,så man får ta de försicktigt om man gör så sen vart de plyfa på de så jorde jag i min buss MVH Kurre |
Lo-Fi version | Tid: 28th November 2024 - 06:47 |
Designed from: |