Rekommenderad isolering m.m? |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Rekommenderad isolering m.m? |
*Michael |
26 Mar 2014, 21:56
Inlägg
#1
|
Superior Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 79 Registrerad: 10-June 12 Medlemsnummer: 2249 |
Jag håller precis på att riva gammal inredning baktill på min Deltaplan från 1984. Det skall rostlagas i ramverket som består av fyrkantsprofiler. När detta är klart skall jag förstås sätta in ny isolering innan jag sätter upp innerväggar. Och här har jag några frågor.
1. Bör jag tänka på någon form av fuktspärr? Man ser alltid att snickare sätter upp plast i hus. Eller skall man bara ha yttervägg, isolering mellan och innervägg? Min buss hade frigolit inpassat i ramverket. 2. Vad för typ av isolering skall jag ha? Frigolit verkar ju ha tjänat syftet väl. Men det känns lättare att lägga in glasfiberull t.ex. Vad tycker ni? 3. Följdfråga på isolering. Jag vill inte gärna ha en massa resonans i bussen. Frigoliten verkar ha ljuddämpat väl. Om nu glasfiberull el. dyl. används. Blir det sämre ljudmässigt? Borde jag i.s.f. sätta asfaltsmatta på den nakna plåten? Kanske jag borde göra det oavsett vad? 4. Vad för skivor skall jag satsa på när jag börjar bygga? Antar att spån och MDF är uteslutet. Återstår väl plywood eller OSB. Vad tycker ni? Kan säga att det är med viss ångest jag river. Har ju aldrig snickrat innan. Men en sak är säker. Att riva känns bra för själen. |
Gösta HBV 307 |
31 Mar 2014, 07:46
Inlägg
#2
|
Superior Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 57 Registrerad: 23-November 13 Medlemsnummer: 4056 |
Hej! Det finns nog oliga sätt att lösa isolerings problematiken det ena behöver nödvändigtvis inte vara helt förkastat, har man tex gratis frigolit kanska man bör välja det
Många har ju en massa saker som ska åtgärdas samtidigt, som det byggs buss, trädgårdar, verandor, hustak och ja jag vet inte allt, men det är många saker att ta hänsyn till. Är man helt ekonnoiskt oberoende, vill ha ut farkosten på vägen fort nog. Då handlar man efter det. Det finns emelertid vissa grundläggande saker som man inte kan hoppa över. Att hålla fukten ute är viktigt. Den kalla väggens prinsip, Att läsa på om fuktspärrar lönar sig givetvis, men det mystiska med en fuktspärr verkar vara att det finns lika många åsikter om den som det finns snickare. Att göra som fabriker i produktion låter bra. Men en enskild byggare har gummilister och andra möjliga läkageinträngar uppifrån, och fartvinds inträngdfukt att ta hänsyn till. Även förvaringssättet mellan körningarna har ju betydelse. Har fordonet tillfälle att torka upp i en uppvärmd och venitlerad lokal.Då blir komentaren, ditt lyllo, så här skulle jag också vilja att min trotjänare kunde förvaras. Det är intressant att få ta del av din slutliga lösning, så berätta gärna hur du gjort och och vad du kom fram till. Lycka till. |
Lo-Fi version | Tid: 28th November 2024 - 06:37 |
Designed from: |