Ingen luft till bälgarna fram B58-60 |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Ingen luft till bälgarna fram B58-60 |
Wille HBV 311 |
24 Mar 2014, 18:27
|
Newbie Grupp: HBV Medlem Inlägg: 6 Registrerad: 23-March 14 Medlemsnummer: 4190 |
Hej, nu ska jag som ny medlem försöka med en fråga på forumet. Jag har nyligen köpt en Volvo B58-60. Den var nybesiktigad men trots detta så ramlar felen över mig. Det jag nu har kört fast på är de främre bälgarna. Jag får ingen luft fram till dem. Även bägge tankarna till dem är tomma. Jag har lyckats förstå att det sitter en nivåventil innan bälgarna, kan det var den som spökar? Eller vet ni av att det kan vara något annat? Något som också beter sig konstigt (kanske finns det ett samband) är dörren fram som man öppnar och stänger med hjälp av lufttryck. Lägger jag i handbromsen så öppnar sig dörrarna oavsett hur jag har "kranen" som ska öppna och stänga flödet till dörren. Det börjar samtidigt pysa ut luft ovanför dörren. Släpper jag sen handbromsen slutar det pysa och jag kan öppna och stänga dörren som vanligt.
Mycket tacksam för svar som kan ge mig lite tips |
Wille HBV 311 |
2 Apr 2014, 17:58
|
Newbie Grupp: HBV Medlem Inlägg: 6 Registrerad: 23-March 14 Medlemsnummer: 4190 |
Nu har jag kommit lite längre. Jag plockade bort hävarmen och vred runt hela axeln ett varv som de tipsade om på Volvo. Det hjälpte dock ej. Men eftersom jag köpt en sådan fin rep.handbok genom en kille här på forumet så har jag förstått att min buss är utrustad med en överströmmningsventil och inte fyrkretsventil. Eftersom ö.v sitter innan behållaren för extra utrustning (som är matar luft både bakåt och framåt i systemet) så är min bedömning att felet måste sitta i nivåventilen eftersom bägge bälgarna bak får luft. Dessutom är nivåventilen det ända som borde kunna krångla. Nu ska jag gå ut och se om jag kan få bort nivåventilen så den kan plockas isär.
Jag återkommer! |
Lo-Fi version | Tid: 25th November 2024 - 08:29 |
Designed from: |