Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

> Rekommenderad isolering m.m?
*Michael
inlägg 26 Mar 2014, 21:56
Inlägg #1

Superior Member

Grupp: HBV Gäst
Registrerad: 10-June 12
Medlemsnummer: 2249

Jag håller precis på att riva gammal inredning baktill på min Deltaplan från 1984. Det skall rostlagas i ramverket som består av fyrkantsprofiler. När detta är klart skall jag förstås sätta in ny isolering innan jag sätter upp innerväggar. Och här har jag några frågor.

1. Bör jag tänka på någon form av fuktspärr? Man ser alltid att snickare sätter upp plast i hus. Eller skall man bara ha yttervägg, isolering mellan och innervägg? Min buss hade frigolit inpassat i ramverket.

2. Vad för typ av isolering skall jag ha? Frigolit verkar ju ha tjänat syftet väl. Men det känns lättare att lägga in glasfiberull t.ex. Vad tycker ni?

3. Följdfråga på isolering. Jag vill inte gärna ha en massa resonans i bussen. Frigoliten verkar ha ljuddämpat väl. Om nu glasfiberull el. dyl. används. Blir det sämre ljudmässigt? Borde jag i.s.f. sätta asfaltsmatta på den nakna plåten? Kanske jag borde göra det oavsett vad?

4. Vad för skivor skall jag satsa på när jag börjar bygga? Antar att spån och MDF är uteslutet. Återstår väl plywood eller OSB. Vad tycker ni?

Kan säga att det är med viss ångest jag river. Har ju aldrig snickrat innan. Men en sak är säker. Att riva känns bra för själen. cheers.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
Svar
*Conny
inlägg 9 Apr 2014, 12:50
Inlägg #2

Gold Member

Grupp: HBV Gäst
Registrerad: 10-September 12
Medlemsnummer: 2286

Håller själv på att renovera och är också nyfiken på bra tips och idéer. Kan bara tillägga att jag i nuläget siktar på frigolit och fogskum även om inlägget om liggunderlagsmaterial lät intressant. Vet bara att jag vill slippa ha nåt material som drar åt sig vatten och ända tills jag började riva i bussen så trodde jag att frigolit var ett sådant material. Tog bort en skiva från taket sidan om takluckan och den var riktigt tung för att vara frigolit. Insåg då att den var mättad av vatten. Den kändes inte blöt och det rann inget från den men den fick stå några veckor och sen kunde jag känna att den var mycket lättare i övre delen så på nåt sätt så rörde sig vattnet neråt i den. Den var fortfarande tyngre än normalt flera månader senare. Tror dock att denna har sugit åt sig vatten i flera år. Skivan var ju upptryckt mellan takets metallreglar så vattnet har haft chansen att från den läckande takluckan, stå kvar där utan att kunna rinna iväg.

--------------------
Alpus 260 SR byggd på Volvo B10m -85.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Lo-Fi version Tid: 28th November 2024 - 06:38
Designed from: InfinityStyles.com
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience