Koppla bort nigning B10M -84 |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Koppla bort nigning B10M -84 |
*Michael |
7 Mar 2014, 12:02
Inlägg
#1
|
Superior Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 79 Registrerad: 10-June 12 Medlemsnummer: 2249 |
Häromdagen skulle jag ut och bara ta en tur med bussen. Det snöt sig dock då luften gick ur framfjädringen p.g.a stor läcka.
Jag insåg att en ventil spruckit upp. Och den sitter tillsammans med en mindre trycktank och två andra ventiler samt en solenoid, i området strax bakom batterilådan. Nu täcker mina verkstadsmanualer inte min modell, men det känns verkligen som att det är nigningens prylar som drabbats av härdsmälta. Eftersom resten av bitarna ser lika dassiga ut som ventilen som sprack, och eftersom nigning inte direkt tillför något i mitt liv, så känns det vettigast att ta bort funktionen. Dock är det ganska många slangar och pinaler, så jag vet inte riktigt var jag skall börja, och vill ju inte ställa till med mer skada än nytta. Men jag har en teori jag vill bolla lite. 1. Blockera de två grövre slangarna som försvinner framåt från varsin ventil. Känns som att dessa går raka vägen till kopplingen vid nederdelen av vardera bälgkropp. Alltså tillfälligt blockera dem längre bak vid ventilerna, för att jag helt enkelt inte har möjlighet att komma under bussen för att göra det vid rullkropparna framtill. Frågan är bara om dessa rör går raka vägen till vardera bälg eller hittar på något fuffens på vägen? 2. Koppla ur och blockera inloppet till den lilla lufttank som sitter i samband med ventilerna för att isolera nigningen och därmed täta övriga systemet. Vad tror ni? |
*Conny |
6 May 2014, 09:45
Inlägg
#2
|
Gold Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 122 Registrerad: 10-September 12 Medlemsnummer: 2286 |
Är de tre reläventilerna till nigningen. På en av mina så läcker det ibland luft ur ett hål på undersidan. Detta hål är gängat så vet inte om där ska sitta nåt men tror inte det läcker hela tiden ur det iaf. Märker inte heller att bussen sjunker ner där fram snabbare än bak om det nu skulle vara så att den tömde nigningsdelen på luft. Ang. nigningen så hade jag tänkt att behålla den så länge den funkar. Hade ju varit bra om man kunde niga framhjulen separat och på så sätt kunna ha bussen plan även om man parkerar ojämnt.
-------------------- Alpus 260 SR byggd på Volvo B10m -85.
|
Lo-Fi version | Tid: 29th November 2024 - 04:19 |
Designed from: |