Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

> Koppla bort nigning B10M -84
*Michael
inlägg 7 Mar 2014, 12:02
Inlägg #1


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 79
Registrerad: 10-June 12
Medlemsnummer: 2249



Häromdagen skulle jag ut och bara ta en tur med bussen. Det snöt sig dock då luften gick ur framfjädringen p.g.a stor läcka.

Jag insåg att en ventil spruckit upp. Och den sitter tillsammans med en mindre trycktank och två andra ventiler samt en solenoid, i området strax bakom batterilådan. Nu täcker mina verkstadsmanualer inte min modell, men det känns verkligen som att det är nigningens prylar som drabbats av härdsmälta.

Eftersom resten av bitarna ser lika dassiga ut som ventilen som sprack, och eftersom nigning inte direkt tillför något i mitt liv, så känns det vettigast att ta bort funktionen. Dock är det ganska många slangar och pinaler, så jag vet inte riktigt var jag skall börja, och vill ju inte ställa till med mer skada än nytta.

Men jag har en teori jag vill bolla lite.

1. Blockera de två grövre slangarna som försvinner framåt från varsin ventil. Känns som att dessa går raka vägen till kopplingen vid nederdelen av vardera bälgkropp. Alltså tillfälligt blockera dem längre bak vid ventilerna, för att jag helt enkelt inte har möjlighet att komma under bussen för att göra det vid rullkropparna framtill. Frågan är bara om dessa rör går raka vägen till vardera bälg eller hittar på något fuffens på vägen?

2. Koppla ur och blockera inloppet till den lilla lufttank som sitter i samband med ventilerna för att isolera nigningen och därmed täta övriga systemet.

Vad tror ni?
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
 
Reply to this topicStart new topic
Svar
*Michael
inlägg 6 May 2014, 10:43
Inlägg #2


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 79
Registrerad: 10-June 12
Medlemsnummer: 2249



Ett lite kvickt svar bara...

Jag tror inte att nigningen är någon vidare idé till att anpassa till parkering på ojämna underlag. Mest för att bussen alltid kommer tappa trycket sakta men säkert. Dessutom är nigningen gjord för att snabbt evakuera en krets snarare än justera trycket. Så all höjdreglering bör ske med höjdregulatorer. Och då skulle man snarare vilja montera dubbla fram, så som det ser ut bak. Men då är man ju inne och pillar på vägegenskaperna också.

Men största anledningen till att undvika nigningen är att den är en så stor felkälla. Lite för många prylar som troligen är i ett för dåligt skick för att vara pålitliga.

Hade jag behållt nigningen så hade jag velat byta allt utom tanken. Inte värt det.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet


Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 25th November 2024 - 13:31
Designed from: InfinityStyles.com
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience