Underhåll Scania Ajokki BF 11163, Vad för underhåll bör man göra? Övrig info? |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Underhåll Scania Ajokki BF 11163, Vad för underhåll bör man göra? Övrig info? |
*Jockee |
6 May 2014, 09:13
Inlägg
#1
|
Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 18 Registrerad: 13-February 14 Medlemsnummer: 4159 |
Hej allesammans!
Efter att ha letat buss en längre tid så har vi nu köpt en. Det blev som rubriken lyder en Scania Ajokki BF 11163 vilket inte säger mig mycket. Visst, det sitter en scania sexa under huven på den med en 5 växlad manuell låda men jag antar att det finns fler än en motortyp till dessa? Bussen har stått så gott som still sedan 2008 och tanken är att vi ska åka på lite festivaler med den i sommar och man vill helst inte bli stående på vägen dit.. Så det skulle vara bra att veta hur ni gör med följande för att förebygga framtida problem. Oljebyte motor, vart kan man köpa olja och oljefilter till bra pris? Vilken sorts olja ska det vara? Hur mycket går det i motorn? Olja växellåda, är det något man bör kolla/byta? Olja bakaxel, är det något man bör kolla/byta? Fett, skadar väl inte att fetta in alla nipplar man kan hitta på under bussen. Bör väl fungera bra med vanligt universalfett? I övrigt är jag tacksam för alla tips jag kan få, gärna all möjlig info om bussen också. Vart man kan köpa delar med mera då fästet till bromspedalen är trasigt. Är det samma på några andra modeller tro? (det är gjuten aluminium) Bussen har regnummer GOX075 och har gått som turnebuss den senaste tiden, tidigare ägare sa att Ebba Grön och Motorhead hade turnerat med bussen på 80-talet. Vi har besiktningstid på Onsdag nästa vecka så vi väntar med spänning på dommen. Hur är det med D-reggade veteranfordon, är det besiktning vart annat år där också? Det blev en del frågor och det skulle vara kanon om man fick svar på någon åtminstone! Tack på förhand! |
Göran HBV 222 |
7 May 2014, 22:08
Inlägg
#2
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 158 Registrerad: 18-March 10 Medlemsnummer: 1191 |
Det finns många anledningar till att folk har husbussar, kanske är man intresserad av att bygga själva huset, kanske är det frihetskänslan av att välja boplats helt själv. Kanske är det resan.
Är man intresserad av det mekaniska, motorer, växellådor, oljor etc ska man givetvis skruva och serva själv. Är det något av de andra skälen som gör att man har husbuss tycker jag att man ska lämna bort servicen av det som gör att bussen i sig fungerar. Att bli stående längs vägen för att något mekaniskt som man inte ens förstår sig på har lagt av, ja, det förtar hela tjusningen. Olja, filter etc får du betala oavsett om du gör det själv eller lämnar bort. Skillnaden är arbetskostnaden. Jag lämnar in min buss (till KG Busservice), totalt kostar en service kanske 6500 varav arbetet är ungefär 2500-3000. Dessutom brukar jag låta dem göra någon förbättring vid varje tillfälle så jag räknar runt 10.000 i service och underhåll per år. Kanske låter det mycket men jag ser det som en försäkring för att semestrar och resor ska fungera felfritt! |
Lo-Fi version | Tid: 26th November 2024 - 08:47 |
Designed from: |