Underhåll Scania Ajokki BF 11163, Vad för underhåll bör man göra? Övrig info? |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Underhåll Scania Ajokki BF 11163, Vad för underhåll bör man göra? Övrig info? |
*Jockee |
6 May 2014, 09:13
Inlägg
#1
|
Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 18 Registrerad: 13-February 14 Medlemsnummer: 4159 |
Hej allesammans!
Efter att ha letat buss en längre tid så har vi nu köpt en. Det blev som rubriken lyder en Scania Ajokki BF 11163 vilket inte säger mig mycket. Visst, det sitter en scania sexa under huven på den med en 5 växlad manuell låda men jag antar att det finns fler än en motortyp till dessa? Bussen har stått så gott som still sedan 2008 och tanken är att vi ska åka på lite festivaler med den i sommar och man vill helst inte bli stående på vägen dit.. Så det skulle vara bra att veta hur ni gör med följande för att förebygga framtida problem. Oljebyte motor, vart kan man köpa olja och oljefilter till bra pris? Vilken sorts olja ska det vara? Hur mycket går det i motorn? Olja växellåda, är det något man bör kolla/byta? Olja bakaxel, är det något man bör kolla/byta? Fett, skadar väl inte att fetta in alla nipplar man kan hitta på under bussen. Bör väl fungera bra med vanligt universalfett? I övrigt är jag tacksam för alla tips jag kan få, gärna all möjlig info om bussen också. Vart man kan köpa delar med mera då fästet till bromspedalen är trasigt. Är det samma på några andra modeller tro? (det är gjuten aluminium) Bussen har regnummer GOX075 och har gått som turnebuss den senaste tiden, tidigare ägare sa att Ebba Grön och Motorhead hade turnerat med bussen på 80-talet. Vi har besiktningstid på Onsdag nästa vecka så vi väntar med spänning på dommen. Hur är det med D-reggade veteranfordon, är det besiktning vart annat år där också? Det blev en del frågor och det skulle vara kanon om man fick svar på någon åtminstone! Tack på förhand! |
*Jockee |
8 May 2014, 09:58
Inlägg
#2
|
Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 18 Registrerad: 13-February 14 Medlemsnummer: 4159 |
Tom:
Jag har sett den infon och har även pratat med Scania. Verkar inte direkt som att de som står där stämmer heller tyvärr.. Men tack i alla fall! Tommy: Jag har skruvat en hel del i mina dagar dock inte med tunga fordon. Jag har tagit alla körkort och är intresserad av hur allt fungerar så jag lär mig gärna om jag får chansen! Jag vet att det är väldigt viktigt med rätt olja på rätt ställe, därav mina frågor till er som kan lite mera om dessa fordon.. Vill inte byta olja i bakaxeln och efteråt komma på att det är fel olja jag hällt i. Vi har köpt bussen för 12 000:- kronor och pengar utöver detta vill vi såklart få ut så mycket som möjligt för. Så service på verkstad är tyvärr inte att tänka på. Däremot så kan vi arbeta själva! Vi har kört hem bussen från där vi köpte den (ca 15 mil) och bromsarna fungerar utan problem. Dom blir inte varma när man kör och dom tar även bra. Sen får vi väl se vad dom tycker på bilprovningen om de. Slaglängden borde inte ha förändrats allt för mycket eftersom den mestadels har stått stilla? Besiktningen går ju också att boka om om vi märker att vi inte är färdiga tills dess. Göran: Jag ser det så här. För att man ska kunna åka iväg och ha den där frihetskänslan så måste bussen också vara driftsäker. Där kommer servicen in. Det är liksom en del av det. Känner man sedan att man har pengar att lägga ut på verkstadsservice så är ju det väldigt bekvämt! Men då bussen endast kostade 12 000:- så känns det dumt att lägga ut 6500:- på lite oljor som man oftast kan få tag på ganska så billigt. Ett oljebyte på motorn kan väl egentligen vem som helst göra också, det ända svåra är att veta vad man ska hälla i. Är 22 år gammal så jag har inte direkt hunnit fått så mycket erfarenhet än. Men man kommer inte heller få någon om man inte gör någonting själv! Tack för att ni tar er tid i alla fall! |
Lo-Fi version | Tid: 26th November 2024 - 08:32 |
Designed from: |