Underhåll Scania Ajokki BF 11163, Vad för underhåll bör man göra? Övrig info? |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Underhåll Scania Ajokki BF 11163, Vad för underhåll bör man göra? Övrig info? |
*Jockee |
6 May 2014, 09:13
Inlägg
#1
|
Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 18 Registrerad: 13-February 14 Medlemsnummer: 4159 |
Hej allesammans!
Efter att ha letat buss en längre tid så har vi nu köpt en. Det blev som rubriken lyder en Scania Ajokki BF 11163 vilket inte säger mig mycket. Visst, det sitter en scania sexa under huven på den med en 5 växlad manuell låda men jag antar att det finns fler än en motortyp till dessa? Bussen har stått så gott som still sedan 2008 och tanken är att vi ska åka på lite festivaler med den i sommar och man vill helst inte bli stående på vägen dit.. Så det skulle vara bra att veta hur ni gör med följande för att förebygga framtida problem. Oljebyte motor, vart kan man köpa olja och oljefilter till bra pris? Vilken sorts olja ska det vara? Hur mycket går det i motorn? Olja växellåda, är det något man bör kolla/byta? Olja bakaxel, är det något man bör kolla/byta? Fett, skadar väl inte att fetta in alla nipplar man kan hitta på under bussen. Bör väl fungera bra med vanligt universalfett? I övrigt är jag tacksam för alla tips jag kan få, gärna all möjlig info om bussen också. Vart man kan köpa delar med mera då fästet till bromspedalen är trasigt. Är det samma på några andra modeller tro? (det är gjuten aluminium) Bussen har regnummer GOX075 och har gått som turnebuss den senaste tiden, tidigare ägare sa att Ebba Grön och Motorhead hade turnerat med bussen på 80-talet. Vi har besiktningstid på Onsdag nästa vecka så vi väntar med spänning på dommen. Hur är det med D-reggade veteranfordon, är det besiktning vart annat år där också? Det blev en del frågor och det skulle vara kanon om man fick svar på någon åtminstone! Tack på förhand! |
*Jockee |
16 May 2014, 09:28
Inlägg
#2
|
Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 18 Registrerad: 13-February 14 Medlemsnummer: 4159 |
Tro det eller ej, men i Onsdags rullade vi igenom besiktningen med blanka papper, till slut. Fick nedslag på ett sprucket däck och att det satt dubbla halvljus fram vilket det tydligen inte får göra om bussen inte går i linjetrafik.. Så vi plockade på reservhjulet och plockade ur en lampa fram sen så fick man tydligen åka tillbaka och visa upp det utan någon extra kostnad om det var under samma dag, hade inte jag en aning om!
En tanke som slog mig när vi jävlades med däckbyte var, vad har ni för typ av domkraft med i bussen om man nu skulle få punktering? Använde tidigare en sådan som lyfter rakt upp, men standardhöjden på dessa är ca 1 cm för hög så då måste man ställa sig på någon platta/planka. Lyfter då under plattan till bladfjädrarna bak. Så vad lyfter ni med och vart lyfter man enklast? En annan sak jag funderade på var, hur pass pigga är era bussar med liknande motorer? Jag har kört flisbil tidigare och visst, väger man 60 ton så går de tungt om de lutar lite uppför. Men denna typ av buss går ju aldrig riktigt fullastad, men ändå låg jag på 3an i 40 km/h när de vart lite uppförsbacke.. Nu står i alla fall oljebyte på tur. Får hoppas man får lite mer effekt efter det! Tänkte försöka lägga upp en bild på skönheten också, om jag nu lyckas.. |
Lo-Fi version | Tid: 26th November 2024 - 08:39 |
Designed from: |