Underhåll Scania Ajokki BF 11163, Vad för underhåll bör man göra? Övrig info? |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Underhåll Scania Ajokki BF 11163, Vad för underhåll bör man göra? Övrig info? |
*Jockee |
6 May 2014, 09:13
|
Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 18 Registrerad: 13-February 14 Medlemsnummer: 4159 |
Hej allesammans!
Efter att ha letat buss en längre tid så har vi nu köpt en. Det blev som rubriken lyder en Scania Ajokki BF 11163 vilket inte säger mig mycket. Visst, det sitter en scania sexa under huven på den med en 5 växlad manuell låda men jag antar att det finns fler än en motortyp till dessa? Bussen har stått så gott som still sedan 2008 och tanken är att vi ska åka på lite festivaler med den i sommar och man vill helst inte bli stående på vägen dit.. Så det skulle vara bra att veta hur ni gör med följande för att förebygga framtida problem. Oljebyte motor, vart kan man köpa olja och oljefilter till bra pris? Vilken sorts olja ska det vara? Hur mycket går det i motorn? Olja växellåda, är det något man bör kolla/byta? Olja bakaxel, är det något man bör kolla/byta? Fett, skadar väl inte att fetta in alla nipplar man kan hitta på under bussen. Bör väl fungera bra med vanligt universalfett? I övrigt är jag tacksam för alla tips jag kan få, gärna all möjlig info om bussen också. Vart man kan köpa delar med mera då fästet till bromspedalen är trasigt. Är det samma på några andra modeller tro? (det är gjuten aluminium) Bussen har regnummer GOX075 och har gått som turnebuss den senaste tiden, tidigare ägare sa att Ebba Grön och Motorhead hade turnerat med bussen på 80-talet. Vi har besiktningstid på Onsdag nästa vecka så vi väntar med spänning på dommen. Hur är det med D-reggade veteranfordon, är det besiktning vart annat år där också? Det blev en del frågor och det skulle vara kanon om man fick svar på någon åtminstone! Tack på förhand! |
*Jockee |
5 Jun 2014, 09:52
|
Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 18 Registrerad: 13-February 14 Medlemsnummer: 4159 |
Nej vi hoppar nog över det och hoppas den håller bussens liv ut..
Ja men självklart, slangarna är uppmätta och ska inhandlas! Biltema bör väl ha denna typ av slangar? Vet inte om jag vågar blåsa med högtryck på bussen, kommer bli hål lite överallt... |
Lo-Fi version | Tid: 26th November 2024 - 08:28 |
Designed from: |