Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

> Kopplingslamell och tätningsringar till motor+växellÃ¥da sökes, Volvo B635 med motor D96
*Masse
inlägg 4 Jul 2014, 14:41
Inlägg #1


Member
**

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 20
Registrerad: 22-September 13
Medlemsnummer: 3784



Hej!

Jag fick ett akut problem med att kopplingen slirade. Akut och akut, förresten, jag hade på känn att det var nåt vajsing med kopplingen för ganska många mil sen, men nybörjare som man är tänkte jag att det fick vänta tills jag kommer hem igen. Nåväl, problemet blev akut när det inte gick att köra längre! Det var riktigt dåligt i Jakobsberg, kopplingen slirade mycket i uppförsbackarna, och strax efter Bro kom jag inte längre. Nödstopp i en parkeringsficka, hopplöst mekande i ett par timmar (jag provade bara att justera kopplingen, men för att komma åt var jag tvungen att baxa undan den tunga motorhuven och öppna locket över växellådan) sedan fick jag lov att lämna bussen för jag var förstås mitt i en flytt och redan i tidspress för att lämna lägenheten. Som tur var fick jag parkera utanför Bro glasbruk, så Aniara slapp stå vid vägen och se övergiven ut. Men det var knappt att jag kom över den lilla, lilla backen. Jag fick lov att backa och ta sats.

Nåväl, med flytten avklarad kunde jag ta mig an bussen igen. Jag befarade utsliten kopplingslamell, men gissade på olja på lamellen, för dels hade det aldrig luktat bränd koppling, och dels var det massor av olja innanför bakre inspektionsluckan (i kopplingskåpan), och massa smuts både där och innanför främre inspektionsluckan (i svänghjulskåpan). Efter goda råd från vänner sprejade jag in 1 1/2 flaska Bräkleen där jag kom åt. Jag kunde inte se lamellen, så först sprejade jag i from förhoppning om att det skulle leta sig in. Efter första burken körde jag motorn lite för att medlet kanske skulle sprida sig lite bättre, och när jag stannade kom svänghulet i ett annat läge och där fanns minsann ett (dränerings?-/ventilations?-)hål in till det inre i kopplingen och där riktade jag resten av sprejen. (Jag fjuttade lite med startmotorn då och då för att få fram ett nytt hål. Och se det hjälpte! Nu tar kopplingen igen. Jag har justerat den efter bästa förmåga utan någon handbok, och sedan backade jag runt lite och vände på bussen.

Men nu lär det ju vara lite grejer som behöver bytas. Antagligen tätningsringen fram på växellådan, och förmodligen kopplingslamellen för den har nog slirat för mycket under körning. Och medans jag ändå har grejerna isär så kan jag passa på att byta tätningsringen på motorns utgående axel. Är det någon som har dessa delar och kan tänka sig att sälja? Jag har pratat med några firmor i stockholmstrakten, men ingen har delar på rak arm, och Bil & Industribromsar AB som kan byta beläggen, kan inte göra det innan semestern. Problemet är att jag ska också på semester, med bussen, och åtta personer till, och vi har redan bokat överfart med färgan till Gotland den 19:e juli.

Motorn är en Volvo D96 B, men jag tror att tätningsringen är likadan på alla D96:or. Växellådan är Volvos K17, och jag tror även här att både tätning och lamell är lika på alla K1:or. Alla tips och uppslag är välkomna!

Planen nu är att köra hem bussen i eftermiddag så att jag kan meka i lugn och ro. Det är bara cirka milen, men en brant backe mot slutet, och in på gårn gör vägskälsvinklarna att jag måste backa 100 meter på smal slingrig väg i svagt motlut. Jag har bara backat där en gång, och jisses vad jag använde kopplingen! Men jag har kört och backat rätt mycket på semestern sen dess, så jag ber till gudarna att jag fått sån fräs på backningen så kopplingen håller. Har jag tur så är inte lamellen så värst sliten, och jag sparade lite Bräkleen att ha på vägen. Innan jag kör ska jag för säkerhets skull dränka kopplingen i ättika, för det lär visst göra så att den greppar bättre, har jag hört.

Sen blir det till å ta ned växellådan, öppna kopplingen och se hur illa det är. Jag ska också ta bort decennier av ansamlad skit. Svänghulet fick direkt en rand av olja efter rengöringen, så det måste ligga oljeindränkt smutsmassa ända emot svänghulet inne i kåpan. Så ser det ut om man tittar in, iaf. Jag tror jag ska till Swedol och köpa en motorlyft med kedjor och hala ned växellådan ovanifrån. Jag kommer att jobba på en vändplan (grusväg) eller (gud förbjude) gräsmatta, så det är inget lätt underlag att rulla en belastad domkraft på. F.ö. har jag bara en pelardomkraft.

Här finns säkert kloka personer som har goda tips inför jobbet. Att jag ska tömma ur växellådsoljan först har jag fattat själv. Den är det nog ändå hög tid att byta. Och jag har Volvos verkstadshandbok för växellådan, där det står hur man tar den ur vagnen. Tyvärr saknar jag handboken för kopplingen.

help.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
 
Reply to this topicStart new topic
Svar
*Masse
inlägg 14 Jul 2014, 13:07
Inlägg #2


Member
**

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 20
Registrerad: 22-September 13
Medlemsnummer: 3784



Efter mycket slit och flera turer till butik för att köpa verktyg och lyftdon så fick jag äntligen ned växellåda och koppling.

Lamellen är helt slut och behöver bytas eller nitas om, och tryckplattan behöver svarvas plan. Och alla är på semester! Hjälp!

Om det inte sker ett underverk de närmaste dagarna så ser det ut som om Aniara får stanna hemma på semestern och jag hyr en minibuss i stället. :-(
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet


Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 27th November 2024 - 01:24
Designed from: InfinityStyles.com
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience