Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

> Manuellt stop av motor THD100, THD100
Roger HBV341
inlägg 13 Oct 2014, 14:03
Inlägg #1


Superior Member
****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 96
Registrerad: 15-September 14
Medlemsnummer: 4346



Hej vänner,

Jag försöker lokalisera det manuella stopreglaget på min buss haee.gif . Jag har en B58-60 med THD100 motor(pannkaksmotor). Det är nog bra att känna till det ifall stoppen via instrumentbrädan skulle krångla shockkk!.gif .

Kan någon vänlig själ med denna motor under huven vid tillfälle ta ett kort på motorn och visa detta och lägga upp vore det underbart.

Kommer man åt den via sidoluckan eller via luckan i golvet haee.gif
//Roger
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
 
Reply to this topicStart new topic
Svar
Börje HBV216
inlägg 13 Oct 2014, 18:44
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 606
Registrerad: 23-September 09
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 1138



Hej Roger!

Här kommer ett utdrag från verkstadshandboken och en bild från
min THD100 motor och insprutningspump.
På skissen står det avgasbroms, men det är ju samma komponenter som stoppar.

Det är Nr 10 Stopphävarmen du skall leta rätt på.
Jag hoppas att det går att se någotsånär på skissen som är omvandlad
till en liten JPEG för att passa forumet. Du kanske måste dubbelklicka för få den större...
Bifogad bildBifogad bild
På bilden har jag ringat in pumpen och satt en röd pil på stoppet.
Du kommer åt uppifrån genom golvet.

Jag har själv inte nÃ¥got â€snöre†eller wire som är utdraget till ett lättÃ¥tkomligt
ställe från stopparmen för att kunna göra ett nödstopp utifrån om
el och tryckluftsstyrningen till stoppet sätts ur spel.
Det har jag på min önskelista.

Det hände mig för några år sedan att jag fick ett kabelbrott på vägen till stoppet på pumpen
från stoppknappen på instrumentbrädan.

Då hankade jag mig fram tills jag fixat det så som Johny beskriver – en kärringstart på 5:an och
motorn ger sig garanterat…
Detta går ju bra under förutsättning att inte något annat fel har uppstått så att motorn
rusar på full gas. Då kan den metoden kännas lite elak mot kopplingen…

Men då skall man väl ha max otur om både stoppknappen pajar och motorn rusar samtidigt?

För egen del har jag en hyfsad nödlösning – jag har en liten lucka i den större
golvluckan som jag kan få upp ganska snabbt och där få ner en arm och nå stoppet.

PS. Om du inte redan har den, köp verkstadshandboken för denna buss av
Janne Jerpdal, HBV 22. Du hittar honom i matrikeln.
Han har scannat in allt och du får alltihop för en spottstyver på en CD.


Vi ses
Börje action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet


Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 25th November 2024 - 12:35
Designed from: InfinityStyles.com
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience