Manuellt stop av motor THD100, THD100 |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Manuellt stop av motor THD100, THD100 |
Roger HBV341 |
13 Oct 2014, 14:03
Inlägg
#1
|
Superior Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 96 Registrerad: 15-September 14 Medlemsnummer: 4346 |
Hej vÀnner,
Jag försöker lokalisera det manuella stopreglaget pÄ min buss . Jag har en B58-60 med THD100 motor(pannkaksmotor). Det Àr nog bra att kÀnna till det ifall stoppen via instrumentbrÀdan skulle krÄngla . Kan nÄgon vÀnlig sjÀl med denna motor under huven vid tillfÀlle ta ett kort pÄ motorn och visa detta och lÀgga upp vore det underbart. Kommer man Ät den via sidoluckan eller via luckan i golvet //Roger |
Börje HBV216 |
13 Oct 2014, 18:44
Inlägg
#2
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Frćn: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
Hej Roger!
HĂ€r kommer ett utdrag frĂ„n verkstadshandboken och en bild frĂ„n min THD100 motor och insprutningspump. PĂ„ skissen stĂ„r det avgasbroms, men det Ă€r ju samma komponenter som stoppar. Det Ă€r Nr 10 StopphĂ€varmen du skall leta rĂ€tt pĂ„. Jag hoppas att det gĂ„r att se nĂ„gotsĂ„nĂ€r pĂ„ skissen som Ă€r omvandlad till en liten JPEG för att passa forumet. Du kanske mĂ„ste dubbelklicka för fĂ„ den större... PĂ„ bilden har jag ringat in pumpen och satt en röd pil pĂ„ stoppet. Du kommer Ă„t uppifrĂ„n genom golvet. Jag har sjĂ€lv inte nĂ„got âsnöreâ eller wire som Ă€r utdraget till ett lĂ€ttĂ„tkomligt stĂ€lle frĂ„n stopparmen för att kunna göra ett nödstopp utifrĂ„n om el och tryckluftsstyrningen till stoppet sĂ€tts ur spel. Det har jag pĂ„ min önskelista. Det hĂ€nde mig för nĂ„gra Ă„r sedan att jag fick ett kabelbrott pĂ„ vĂ€gen till stoppet pĂ„ pumpen frĂ„n stoppknappen pĂ„ instrumentbrĂ€dan. DĂ„ hankade jag mig fram tills jag fixat det sĂ„ som Johny beskriver â en kĂ€rringstart pĂ„ 5:an och motorn ger sig garanterat⊠Detta gĂ„r ju bra under förutsĂ€ttning att inte nĂ„got annat fel har uppstĂ„tt sĂ„ att motorn rusar pĂ„ full gas. DĂ„ kan den metoden kĂ€nnas lite elak mot kopplingen⊠Men dĂ„ skall man vĂ€l ha max otur om bĂ„de stoppknappen pajar och motorn rusar samtidigt? För egen del har jag en hyfsad nödlösning â jag har en liten lucka i den större golvluckan som jag kan fĂ„ upp ganska snabbt och dĂ€r fĂ„ ner en arm och nĂ„ stoppet. PS. Om du inte redan har den, köp verkstadshandboken för denna buss av Janne Jerpdal, HBV 22. Du hittar honom i matrikeln. Han har scannat in allt och du fĂ„r alltihop för en spottstyver pĂ„ en CD. Vi ses Börje |
Roger HBV341 |
14 Oct 2014, 14:24
Inlägg
#3
|
Superior Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 96 Registrerad: 15-September 14 Medlemsnummer: 4346 |
[quote name='Börje HBV216' date=' 13 Oct 2014, 18:44 ' post='18365']
Hej Roger! HĂ€r kommer ett utdrag frĂ„n verkstadshandboken och en bild frĂ„n min THD100 motor och insprutningspump. PĂ„ skissen stĂ„r det avgasbroms, men det Ă€r ju samma komponenter som stoppar. [/quote] Ok det Ă€r dĂ€rför jag inte hittar den [quote) Det Ă€r Nr 10 StopphĂ€varmen du skall leta rĂ€tt pĂ„. Jag hoppas att det gĂ„r att se nĂ„gotsĂ„nĂ€r pĂ„ skissen som Ă€r omvandlad till en liten JPEG för att passa forumet. Du kanske mĂ„ste dubbelklicka för fĂ„ den större... PĂ„ bilden har jag ringat in pumpen och satt en röd pil pĂ„ stoppet. Du kommer Ă„t uppifrĂ„n genom golvet. [/quote] Yes nu ser jag den, perfekt [quote] Jag har sjĂ€lv inte nĂ„got âsnöreâ eller wire som Ă€r utdraget till ett lĂ€ttĂ„tkomligt stĂ€lle frĂ„n stopparmen för att kunna göra ett nödstopp utifrĂ„n om el och tryckluftsstyrningen till stoppet sĂ€tts ur spel. Det har jag pĂ„ min önskelista. [/quote] Skall nog försöka ordna det sĂ„ smĂ„ningom [quote] Det hĂ€nde mig för nĂ„gra Ă„r sedan att jag fick ett kabelbrott pĂ„ vĂ€gen till stoppet pĂ„ pumpen frĂ„n stoppknappen pĂ„ instrumentbrĂ€dan. DĂ„ hankade jag mig fram tills jag fixat det sĂ„ som Johny beskriver â en kĂ€rringstart pĂ„ 5:an och motorn ger sig garanterat⊠[/quote] Kan bli lite pinsamt om man stĂ„r trĂ„ngt till [quote] Detta gĂ„r ju bra under förutsĂ€ttning att inte nĂ„got annat fel har uppstĂ„tt sĂ„ att motorn rusar pĂ„ full gas. DĂ„ kan den metoden kĂ€nnas lite elak mot kopplingen⊠[/quote] Jo dĂ„ har man nog stĂ€llt till det Ă€r jag rĂ€dd [quote] Men dĂ„ skall man vĂ€l ha max otur om bĂ„de stoppknappen pajar och motorn rusar samtidigt? [/quote] Murphys law, allt som kan jĂ€vlas, jĂ€vlas sĂ„ det Ă€r bĂ€st att rusta sig [quote] För egen del har jag en hyfsad nödlösning â jag har en liten lucka i den större golvluckan som jag kan fĂ„ upp ganska snabbt och dĂ€r fĂ„ ner en arm och nĂ„ stoppet. [/quote] Det blir vĂ€l till att göra det i vĂ€rsta fall [quote] PS. Om du inte redan har den, köp verkstadshandboken för denna buss av Janne Jerpdal, HBV 22. Du hittar honom i matrikeln. Han har scannat in allt och du fĂ„r alltihop för en spottstyver pĂ„ en CD. [/quote] Har faktiskt gjort det, den Ă€r mycket bra, jag hade inte koll pĂ„ att jag skulle kolla pĂ„ avsnittet avgasbromsen dock. Tack sĂ„ hemskt mycket fĂ„r hjĂ€lpen! //Roger [quote name='Roger HBV341' date=' 14 Oct 2014, 14:22 ' post='18373'] [quote name='Börje HBV216' date=' 13 Oct 2014, 18:44 ' post='18365'] Hej Roger! HĂ€r kommer ett utdrag frĂ„n verkstadshandboken och en bild frĂ„n min THD100 motor och insprutningspump. PĂ„ skissen stĂ„r det avgasbroms, men det Ă€r ju samma komponenter som stoppar. [/quote] Ok det Ă€r dĂ€rför jag inte hittar den [quote) Det Ă€r Nr 10 StopphĂ€varmen du skall leta rĂ€tt pĂ„. Jag hoppas att det gĂ„r att se nĂ„gotsĂ„nĂ€r pĂ„ skissen som Ă€r omvandlad till en liten JPEG för att passa forumet. Du kanske mĂ„ste dubbelklicka för fĂ„ den större... PĂ„ bilden har jag ringat in pumpen och satt en röd pil pĂ„ stoppet. Du kommer Ă„t uppifrĂ„n genom golvet. [/quote] Yes nu ser jag den, perfekt [quote] Jag har sjĂ€lv inte nĂ„got âsnöreâ eller wire som Ă€r utdraget till ett lĂ€ttĂ„tkomligt stĂ€lle frĂ„n stopparmen för att kunna göra ett nödstopp utifrĂ„n om el och tryckluftsstyrningen till stoppet sĂ€tts ur spel. Det har jag pĂ„ min önskelista. [/quote] Skall nog försöka ordna det sĂ„ smĂ„ningom [quote] Det hĂ€nde mig för nĂ„gra Ă„r sedan att jag fick ett kabelbrott pĂ„ vĂ€gen till stoppet pĂ„ pumpen frĂ„n stoppknappen pĂ„ instrumentbrĂ€dan. DĂ„ hankade jag mig fram tills jag fixat det sĂ„ som Johny beskriver â en kĂ€rringstart pĂ„ 5:an och motorn ger sig garanterat⊠[/quote] Kan bli lite pinsamt om man stĂ„r trĂ„ngt till [quote] Detta gĂ„r ju bra under förutsĂ€ttning att inte nĂ„got annat fel har uppstĂ„tt sĂ„ att motorn rusar pĂ„ full gas. DĂ„ kan den metoden kĂ€nnas lite elak mot kopplingen⊠[/quote] Jo dĂ„ har man nog stĂ€llt till det Ă€r jag rĂ€dd [quote] Men dĂ„ skall man vĂ€l ha max otur om bĂ„de stoppknappen pajar och motorn rusar samtidigt? [/quote] Murphys law, allt som kan jĂ€vlas, jĂ€vlas sĂ„ det Ă€r bĂ€st att rusta sig [quote] För egen del har jag en hyfsad nödlösning â jag har en liten lucka i den större golvluckan som jag kan fĂ„ upp ganska snabbt och dĂ€r fĂ„ ner en arm och nĂ„ stoppet. [/quote] Det blir vĂ€l till att göra det i vĂ€rsta fall [quote] PS. Om du inte redan har den, köp verkstadshandboken för denna buss av Janne Jerpdal, HBV 22. Du hittar honom i matrikeln. Han har scannat in allt och du fĂ„r alltihop för en spottstyver pĂ„ en CD. [/quote] Har faktiskt gjort det, den Ă€r mycket bra, jag hade inte koll pĂ„ att jag skulle kolla pĂ„ avsnittet avgasbromsen dock. Tack sĂ„ hemskt mycket fĂ„r hjĂ€lpen! //Roger [/quote] vilken knepig text det blev |
Lo-Fi version | Tid: 25th November 2024 - 12:21 |
Designed from: |