toa tank, råd o tips.. |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
toa tank, råd o tips.. |
HÃ¥kan HBV 179 |
27 Jan 2008, 16:41
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 184 Registrerad: 16-January 08 Medlemsnummer: 533 |
hur har ni fixat tanken till toastolen
om ni har den separat under bussen e de en lös tank eller fast tank hur tömmer ni om de e fast tank? har ni tips på hur man bygger tank eller var har ni köpt era tankar mvh håkan -------------------- håkan i sveriges trädgård....
|
Börje HBV216 |
18 Oct 2014, 14:33
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
Johnys alla installationer i bussen håller mycket hög kvalitet!
Både i material och installation, det finns mycket ta efter där… Jag har också något liknande men har det uppdelat på en gråvattentank på 150 liter i rostfritt och svartvatten på 100 liter också i rostfritt. Gråvattnet kan tömmas med en kulventil i botten och svartvattnet kan jag välja att tömma över en brunn eller spolplatta genom bottenventil eller ta ut portionsvis via en anpassad dunk (10-12lit) med stort hål och lock på (ca 10cm) Då kan jag använda en utslagsback på en rastplats eller camping. Man får förstås gå några gånger, men håller man efter och tappar av då och då så är det inte så betungande. För färskvattnet har jag en rostfri tank inne i bussen på drygt 300 liter. Tanken är kamouflerad som en klädd sängsockel till en dux-säng. Även tryckvattenpumpen är placerad inne i bussen med lite ljudisolering. Varför detta krångel då? Jo, färskvattnet fryser inte om jag vill åka på vintern. I avloppstankarna kan man ju hälla i något lämpligt, inte glykol, så att det inte fryser där. Jag har använt koncentrerad spolarvätska men det finns kanske lämpligare saker att hälla i. Glykol är ju olämpligt om man skall tömma gråvatten i naturen med tanke på en egen hund eller andra vilda djur som med nöje slickar i sig glykolblandningar… Som Johny säger - det finns lika många lösningar som det finns bussar! Så har jag det. Börje |
Lars och Elisabet HBV 251 |
18 Oct 2014, 20:34
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 |
För färskvattnet har jag en rostfri tank inne i bussen på drygt 300 liter. Tanken är kamouflerad som en klädd sängsockel till en dux-säng. Även tryckvattenpumpen är placerad inne i bussen med lite ljudisolering. Hej Börje, Har du nåt emot att jag norpar din ide´? Den va ju så rackarns slug!! -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Börje HBV216 |
19 Oct 2014, 14:25
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
Har du nåt emot att jag norpar din ide´? Jag skall inte ta åt mig äran för just denna utmärkta lösning. Det var Arne som lade grunden för denna bussombyggnad som placerade tanken där på ett tidigt stadium. Tänk på att göra det lätt att lyfta bort "inredningen" för att komma åt de manluckor du säkert gör i tanken för rengöring då och då. Det är en bra idé som är värd att plagieras. Vi ses Börje |
Lo-Fi version | Tid: 25th November 2024 - 07:34 |
Designed from: |