toa tank, råd o tips.. |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
toa tank, råd o tips.. |
HÃ¥kan HBV 179 |
27 Jan 2008, 16:41
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 184 Registrerad: 16-January 08 Medlemsnummer: 533 |
hur har ni fixat tanken till toastolen
om ni har den separat under bussen e de en lös tank eller fast tank hur tömmer ni om de e fast tank? har ni tips på hur man bygger tank eller var har ni köpt era tankar mvh håkan -------------------- håkan i sveriges trädgård....
|
*Nicklas A |
22 Oct 2014, 21:34
|
Superior Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 83 Registrerad: 1-December 08 Medlemsnummer: 883 |
Jag flikar inte lite här då jag är en storkonsument på vatten.
Jag har en Scania 145 med motorn bak och massor med utrymme under. Jag använder bussen i huvudsak som crossbuss och vill bo bra på tävlingarna och kunna duscha varmt efteråt. Detta gäller för alla som är med i bussen oftast 4-6 pers. Jag har 3st rostfria tankar under bussen. En 360l färskvattentank samt 2st 270l grå/svart vatten. Jag har möjligheten att ha alla i bredd under bussen precis framför bakhjulen. Tankarna passar mellan ramkonstruktionen och sitter bara ihop med ett spännband. Jag har inga skvalpplåtar och dom har inte flyttat sig (ännu). Jag tömmer avloppstankarn med var sin kulventil och ca 2m slang från ena sidoluckan. Jag har en vanlig typ husvagnstoa som är avloppsröransluten så jag har ingen kvarn och använder vanligt lambipapper och sanitetskem och det fungerar bra för mig. Som tryckvattenpump så har jag biltemas pump med inbyggd tryckströmbrytare. Ganska tyst, oftast pålitlig, är dock inne på min andra på 5 år men den kostar under tusenlappen. Tror den ger 8l/min. Sedan har jag en liten värmefläkt sitter i lastutrymmet som jag startar när det blir minusgrader för att hålla frosten borta från rör, pump och tankar. Så har jag gjort och det har fungerat mycket bra för mig. Hälsningar Nicklas |
Börje HBV216 |
24 Oct 2014, 11:48
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
Sedan har jag en liten värmefläkt sitter i lastutrymmet som jag startar när det blir minusgrader för att hålla frosten borta från rör, pump och tankar. Det var rejäla volymer du har! Hur har du löst det när du kommer till en plats utan tillgång till 230v och hur gör du under förflyttningar på 6-7 timmar och minus 10-15 ute. Mina lastutrymmen är oisolerade och ingen gångvärme från motorn finns i lastutrymmet hos mig. Det är lika kallt där som ute. Du har kanske bra isolering? Har du en Webasto-värmare, gångvärme eller något annat som håller värmen lastutrymmet tills du kommer till nästa elsladd? Det är otroligt lärorikt att få ta del av alla olika lösningar! Ha det bra Börje |
Lo-Fi version | Tid: 25th November 2024 - 07:18 |
Designed from: |