toa tank, råd o tips.. |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
toa tank, råd o tips.. |
HÃ¥kan HBV 179 |
27 Jan 2008, 16:41
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 184 Registrerad: 16-January 08 Medlemsnummer: 533 |
hur har ni fixat tanken till toastolen
om ni har den separat under bussen e de en lös tank eller fast tank hur tömmer ni om de e fast tank? har ni tips på hur man bygger tank eller var har ni köpt era tankar mvh håkan -------------------- håkan i sveriges trädgård....
|
*Nicklas A |
25 Oct 2014, 10:12
|
Superior Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 83 Registrerad: 1-December 08 Medlemsnummer: 883 |
Hej Börje.
Jag åker vanligtvis inte med bussen på vinter pga att jag har rulldäck runt om. Men jag har gjort det några gånger när jag behöver bostad vid jul och nyårsfester. Mitt lastutrymme är inte isolerat men tankarna står på 5 cm frigolit under och bakom. Framåt är oisolerat men där sitter värmefläkten. Jag har ingen termometer i lastrutymmet men eftersom det inte fryser så förutsätter jag att det är plusgrader där. Även min tappvattenpump sitter där och den fungerar ju. Ang avluftninga på tankarna som skrivs här så har jag avloppstankarna avluftade ut genom taket på bussen. Vattentanken har jag en slang på högsta punkten som går ner under bussen. Jag fyller tanken tills det spolar ur den, då är det fullt. På den slangen sitter det ett t-rör med 2st backventiler en åt var sitt håll. Den ena släpper ut vattnet under bussen när tanken är full men det kommer inte in möss och vägdamm i tanken. Den andra backventiler släpper in luft i tanken i takt med att vattnet förbrukas. Jag har dieselvärmare som uppvärmning när det är stort värmebehov. Har även en luft/luft värmepump men den har jag som underhållsvärme höst/vår och ac på sommaren vanligtvis om jag står på el. Värmepumpen går ca 10-14 timmar på batterierna via omvandlare så jag kan ha ac en varm natt om jag måste. Jag står nästa aldrig på el utan klarar mig ca ett dygn på mina batterin 2x235ah. Sen har jag byggt in ett 3kW Honda elverk i en lucka längst bak. Jag åker mest på endurotävlingar med bussen och där bryr sig ingen om elverket går några timmar för att ladda batterierna igen. Hälsningar Nicklas |
Lo-Fi version | Tid: 25th November 2024 - 07:36 |
Designed from: |