Ändring av totalvikt |
Vlkommen gst ( Logga in | Registrera )
Ändring av totalvikt |
*Masse |
27 Oct 2013, 22:08
Inlgg
#1
|
Member Grupp: HBV Gäst Inlgg: 20 Registrerad: 22-September 13 Medlemsnummer: 3784 |
Hej!
På många registreringsbevis står det en "ursprunglig totalvikt" som är högre än fordonets totalvikt. Hur går det till att byta totalvikt på ett fordon? Varför är totalvikten sänkt på de flesta husbussar, som det verkar? Jag funderar på att installera en rejäl vedspis typ kökspanna och ha vattenburet värmesystem i min kommande buss. Grejer som väger rätt mycket, alltså. Vattentankar väger ju också om en vill ha stora. Går det att höja totalvikten igen till den ursprungliga, eller t.o.m. högre? Jag tycker det verkar som att ursprunglig totalvikt är lika med, eller strax under, summan av de garanterade axeltrycken. Går det att registrera om ett fordon ända upp till summan av nämnda axeltryck, utan ändringar i övrigt? Jag gissar att då måste en vara noga med viktfördelningen både vid byggnation och lastning så att det blir rätt för varje axel. /masse |
Börje HBV216 |
25 Oct 2014, 16:52
Inlgg
#2
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlgg: 606 Registrerad: 23-September 09 Frn: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
Nä, jag tror inte att du pratar i nattmössan Roger och eftersom det inte kommer några
professionella svar kanske jag kan spekulera vidare lite. Jag har en buss med ett axelavstånd på 6,0 meter mellan första och sista axel. Enligt brutovikttabellen för BK 3-vägar så får bussen då väga totalt 17,5 ton. Det är den ena parametern men det finns en parameter till för BK 3-vägar och det är, tillåtet axeltryck. Enligt den tabellen så tillåts högst 8 ton på framaxeln och 8 ton på drivande axel. Alltså totalt 16 ton precis som Roger skriver. Det är ok för mig för min buss har en tillåten totalvikt på 15,5 ton och jag är aldrig uppe i den vikten. Jag skulle tro att jag oftast ligger på ca 7 ton per axel, totalt 14 ton, då är jag fullastad för semester med 2-hjuling hängande i bak och allt. Min tjänstvikt är 11.880kg. Om jag hade haft Boggiaxlar bak som många medlemmar i klubben har så blir det annorlunda axeltrycksregler, 8 ton fram och 12 ton bak lika med 20 ton totalt. Men tittar man då samtidigt tillbaka i brutoviktstabellen med samma axelavstånd på 6 m så ser man att totalvikten ändå begränsas till 17,5 ton på BK 3-väg. För att ”utnyttja” det höga tillåtna axeltrycket på 20 ton för boggi-buss enligt ovan så måste axelavståndet mellan framaxeln och sista axeln på boggin enligt bruttoviktstabellen vara minst 8 m för att få köra på BK 3-väg med 20 ton. För min egen del så utgår jag från 16 ton på BK 3-väg, som Roger HBV 341 skrev. Däremot kanske inte Rogers siffror stämmer för BK 1 och BK 2-vägar. Jag tror att det är 21,5 ton på BK 1 och 20 ton på BK 2 för det sammanlagda axeltrycket för 2-axlade fordon. Det är knepigt det här men jag tycker det finns bra exempel i de länkar jag har bifogat. Det vore bra om några yrkeschaufförer t.ex. våra kunniga Bertil HBV30 och Johny HBV 120 eller någon annan som kan bekräfta eller RÄTTA till vad jag skrivit. Här länkar som kanske kan förtydliga… https://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Yr...kt/Grundregler/ http://www.kungsdalen.org/BK.htm http://www.lastbilsteori.se/lastvikt.html Nu kanske nattmössan är ännu större… Vi ses Börje |
Lo-Fi version | Tid: 30th November 2024 - 00:00 |
Designed from: |