Vlkommen gst ( Logga in | Registrera )

 

> Ändring av totalvikt
*Masse
inlgg 27 Oct 2013, 22:08
Inlgg #1


Member
**

Grupp: HBV Gäst
Inlgg: 20
Registrerad: 22-September 13
Medlemsnummer: 3784



Hej!

På många registreringsbevis står det en "ursprunglig totalvikt" som är högre än fordonets totalvikt. Hur går det till att byta totalvikt på ett fordon? Varför är totalvikten sänkt på de flesta husbussar, som det verkar?

Jag funderar på att installera en rejäl vedspis typ kökspanna och ha vattenburet värmesystem i min kommande buss. Grejer som väger rätt mycket, alltså. Vattentankar väger ju också om en vill ha stora.

Går det att höja totalvikten igen till den ursprungliga, eller t.o.m. högre? Jag tycker det verkar som att ursprunglig totalvikt är lika med, eller strax under, summan av de garanterade axeltrycken. Går det att registrera om ett fordon ända upp till summan av nämnda axeltryck, utan ändringar i övrigt? Jag gissar att då måste en vara noga med viktfördelningen både vid byggnation och lastning så att det blir rätt för varje axel.

/masse
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
 
Reply to this topicStart new topic
Svar
Börje HBV216
inlgg 25 Oct 2014, 16:52
Inlgg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlgg: 606
Registrerad: 23-September 09
Frn: Stockholm
Medlemsnummer: 1138



Nä, jag tror inte att du pratar i nattmössan Roger och eftersom det inte kommer några
professionella svar kanske jag kan spekulera vidare lite.

Jag har en buss med ett axelavstånd på 6,0 meter mellan första och sista axel.
Enligt brutovikttabellen för BK 3-vägar så får bussen då väga totalt 17,5 ton.
Det är den ena parametern men det finns en parameter till för BK 3-vägar och
det är, tillåtet axeltryck.

Enligt den tabellen så tillåts högst 8 ton på framaxeln och 8 ton på drivande axel.
Alltså totalt 16 ton precis som Roger skriver.

Det är ok för mig för min buss har en tillåten totalvikt på 15,5 ton och jag är aldrig
uppe i den vikten. Jag skulle tro att jag oftast ligger på ca 7 ton per axel, totalt 14 ton,
då är jag fullastad för semester med 2-hjuling hängande i bak och allt.
Min tjänstvikt är 11.880kg.

Om jag hade haft Boggiaxlar bak som många medlemmar i klubben har så
blir det annorlunda axeltrycksregler, 8 ton fram och 12 ton bak lika med 20 ton totalt.
Men tittar man då samtidigt tillbaka i brutoviktstabellen med samma axelavstånd på 6 m
så ser man att totalvikten ändå begränsas till 17,5 ton på BK 3-väg.

För att ”utnyttja” det höga tillåtna axeltrycket på 20 ton för boggi-buss enligt ovan så måste
axelavståndet mellan framaxeln och sista axeln på boggin enligt bruttoviktstabellen
vara minst 8 m för att få köra på BK 3-väg med 20 ton.

För min egen del så utgår jag från 16 ton på BK 3-väg, som Roger HBV 341 skrev.
Däremot kanske inte Rogers siffror stämmer för BK 1 och BK 2-vägar.
Jag tror att det är 21,5 ton på BK 1 och 20 ton på BK 2 för det sammanlagda axeltrycket
för 2-axlade fordon.

Det är knepigt det här men jag tycker det finns bra exempel i de länkar jag har bifogat.
Det vore bra om några yrkeschaufförer t.ex. våra kunniga Bertil HBV30 och Johny HBV 120
eller någon annan som kan bekräfta eller RÄTTA till vad jag skrivit.

Här länkar som kanske kan förtydliga…

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Yr...kt/Grundregler/

http://www.kungsdalen.org/BK.htm

http://www.lastbilsteori.se/lastvikt.html

Nu kanske nattmössan är ännu större… laugh.gif

Vi ses
Börje action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlgg i det hr mnet


Reply to this topicStart new topic
1 anvndare lser det hr mnet (1 gster och 0 anonyma anvndare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 30th November 2024 - 00:00
Designed from: InfinityStyles.com
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience