Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

> Ã„ndring av totalvikt
*Masse
inlägg 27 Oct 2013, 22:08
Inlägg #1


Member
**

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 20
Registrerad: 22-September 13
Medlemsnummer: 3784



Hej!

På många registreringsbevis står det en "ursprunglig totalvikt" som är högre än fordonets totalvikt. Hur går det till att byta totalvikt på ett fordon? Varför är totalvikten sänkt på de flesta husbussar, som det verkar?

Jag funderar på att installera en rejäl vedspis typ kökspanna och ha vattenburet värmesystem i min kommande buss. Grejer som väger rätt mycket, alltså. Vattentankar väger ju också om en vill ha stora.

Går det att höja totalvikten igen till den ursprungliga, eller t.o.m. högre? Jag tycker det verkar som att ursprunglig totalvikt är lika med, eller strax under, summan av de garanterade axeltrycken. Går det att registrera om ett fordon ända upp till summan av nämnda axeltryck, utan ändringar i övrigt? Jag gissar att då måste en vara noga med viktfördelningen både vid byggnation och lastning så att det blir rätt för varje axel.

/masse
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
 
Reply to this topicStart new topic
Svar
putte HBV 321
inlägg 16 Dec 2014, 23:03
Inlägg #2


Advanced Member
***

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 28
Registrerad: 14-May 14
Medlemsnummer: 4224



Jag har nyligen regbesiktat om min buss scania br116 till pb2 och jag kunde endast välja på om jag ville behålla min totalvikt på 12230kg eller
den totalvikt bussen hade orginal ca16000kg alltså inget fritt val .
tänk på den totala bromskraften retardation den skall vara högre än 5.0 kan vara problem att klara om du viktar upp.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet


Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 30th November 2024 - 00:00
Designed from: InfinityStyles.com
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience