![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
*Conny |
![]()
Inlägg
#1
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 122 Registrerad: 10-September 12 Medlemsnummer: 2286 ![]() |
Var ute och körde en sväng med bussen på annandagen och upptäckte då att det inte kom någon värme från elementen. Bakom förarplatsen sitter det två kulventiler på två olika rör. Båda stod i vinkel i förhållande till rören och efter att jag kört 4-5 mil så stannade jag och kände på elementen men ingen värme. Vred då om handtagen så de stod i samma riktning som rören men ingen skillnad.
1. Hur ska de stå för att vara öppna? 2. Är det ett eget system eller är det ihopkopplat med kylaren? 3. Om det är ett eget, vad får det att cirkulera? 4. Om det är ett eget, var fyller man på? Hör inget "kluckande" som om där skulle vara luft i systemet, har även en liten läcka längst bak i bussen där det kommer ut grön glykol, så borde inte vara helt tomt. Tacksam för alla tips och ide'er. -------------------- Alpus 260 SR byggd på Volvo B10m -85.
|
![]() ![]() |
Lars och Elisabet HBV 251 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 ![]() |
Standardsvar nummer 1
![]() Har du möjlighet att visa nån bild på hur det ser ut? Det blir enklare att grunna på vad som kan vara fel. 1. Normalt brukar ju kulventiler vara öppna när handtagen är jäms med rören. 2. I våran Hägglundare är den stora rundslingan sammankopplad med motorn i en egen krets med grova slangar. Sedan finns ett litet element på förarplatsen som går på egen "matning (tunnare slang/rör) men som ansluter till den "grova" returen. På andra sidan motorhuven sitter ett större element som troligen har egen matning också. Detta har jag inte undersökt än. 3. Om du har separata system borde det sitta en cirkulationspump nånstans. Tyvärr blir det väl till att krypa och leta. Har du extra dieselvärmare kan det tänkas att den sitter i närheten av denna. 4. Leta efter ett expansionskärl lite ovanför element/rörslinga. Lycka till ![]() edit. Börja med att lokalisera läckan och fixa denna. Den kan störa cirkulationen då systemet inte orkar hålla trycket. Ett kylsystem i fordon håller normalt mellan 0,5-1,2 kg övertryck. Ett av skälen är att höja kokpunkten på kylvattnet till mer än 100 grader. (ca 110-120 grader) edit en gång till Kan detta vara nåt du blir hjälpt av? http://www.husbussensvanner.net/forum/inde...?showtopic=2019 -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 22nd February 2025 - 17:22 |
Designed from: ![]() |