Sveas skorsten, Bilder på rökrör och skorsten |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Sveas skorsten, Bilder på rökrör och skorsten |
Göran HBV 222 |
26 Jul 2011, 13:54
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 158 Registrerad: 18-March 10 Medlemsnummer: 1191 |
Då jag stötte på patrull med min egen skorsten sökte jag hjälp och fick tips från Åke och Sussie, när jag hälsade på hos dem så tog jag ett antal bilder. Det bästa tipset var säkerligen att använda rör till avgassystem (från Mekonomen), det grövsta röret i standardsortimentet fungerade utmärkt att elda i. Åke hade dessutom ett extra finurligt tips, nämligen att montera röret lite vid sidan av centrum vid anslutningen till braskaminen. Genom att göra så blir det möjligt att justera röret och förenkla passningen då det ska gå genom taket.
Vi pratade lite om motstånd genom skorsten och hur man får till bästa draget, deras vinklade avslutning ovan tak skyddar mot regn och snö rakt uppifrån utan att introducera extra motstånd för luften. Det ska visserligen gå att få extra drag genom utnyttjande av olika gas/tryck/volym-effekter (tex pga Venturieffekt) men det är utanför min kompetensnivå. Personligen har jag tänkt experimentera med lite olika avslutningar den dagen jag har kommit genom taket...! De påpekade att deras bygge inte alls är klart, för egen del är jag dock oerhört glad att jag fick komma och titta på deras bygge och att jag får lägga upp bilder! Jag som inte är så rutinerad bussbyggare behöver verkligen hjälp och tips ibland och bilder underlättar enormt. Alla bygger vi på olika sätt, alla vill vi uppnå olika saker och alla har vi olika ambitionsnivåer. Trots det så behöver nog alla råd och uppmuntran då och då! Tack Åke & Sussie och lycka till med resten av byggnationen! Bifogade bild(er) |
Dan HBV 60 |
11 Jan 2015, 11:40
|
Newbie Grupp: HBV Medlem Inlägg: 6 Registrerad: 4-October 13 Medlemsnummer: 3896 |
Hei, og godt nytt år på dere
Gode tips her, men får ikke opp bildene Noen som vet hvorfor/evt kan hjelpe meg å få sett bildene? |
Ewa HBV11 |
14 Jan 2015, 11:23
|
Häxa Grupp: Admin Inlägg: 876 Registrerad: 21-November 04 Från: Stockholm Medlemsnummer: 2 |
Hei, og godt nytt år på dere Gode tips her, men får ikke opp bildene Noen som vet hvorfor/evt kan hjelpe meg å få sett bildene? Bilder saknas lite här och där i gamla trådar. Beror troligtvis på en tidigare serverkrasch där inte allt gick att återställa, tyvärr. -------------------- Att förklara är svårt men jag vet ändå vad min hjärna tänker... |
Lo-Fi version | Tid: 30th November 2024 - 03:51 |
Designed from: |