Jordfelsbryttare, Felvänd strömriktning... |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Jordfelsbryttare, Felvänd strömriktning... |
Stefan HBV 297 |
9 Mar 2015, 11:31
Inlägg
#1
|
Superior Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 57 Registrerad: 13-June 13 Medlemsnummer: 3411 |
Hej
Finns det särskilda jordfelsbrytare som sätt i normcentraler då det gäller campingfordon/båtar, eller är det vanliga 2.poliga. Det jag funderar över är kan man använda en vanlig jordfelsbrytare i ett campingfordon??? Normalfallet har man nollan och fasledning fastmonterade. Används en "vanlig" stickkontakt vid inkopplingen av el vid stolpe eller hemma, vet man inte om fasen går baklänges via nolla..... Jordfelsbrytarens roll bygger på ett nollsummespel av strömmarna i ledningen, då borde det inte ha någon betydelse, men kan man förutsätta att alla klarar att köra strömmen baklänges via nollan?? Se mer info http://www.skyddsnet.se/files/Jordfelsbrytare.pdf Någon som har koll på detta?? /Stefan |
Stefan HBV 297 |
9 Mar 2015, 15:39
Inlägg
#2
|
Superior Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 57 Registrerad: 13-June 13 Medlemsnummer: 3411 |
Säkert???
Försökt kolla runt lite.... En "fast" 2-polig jordfelsbrytare, har den inte bara 1.polig brytning dvs bara på fasen, vilket gör att man har ström genom hela bussen, om man vänder stickkontakten så fasen matas via nollan, strömmen bryts först på tillbakagången. http://www.clasohlson.com/se/Jordfelsbrytare/Pr363091000 ...har kanske fel om brytningen..... Misstänker att detta är ett bättre alternativ, en Personskyddsbrytare/Personskyddsautomat som bryter båda faserna samtidigt. http://www.clasohlson.com/se/Personskyddsautomat/Pr363101000 Det gäller ju också att använda 2.polig brytning på alla säkringar som används i bussen, annars blir det ju samma risk här om något går fel. /Stefan |
Hans-Ã…ke & Malin HBV254 |
9 Mar 2015, 16:17
Inlägg
#3
|
Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 11 Registrerad: 17-March 12 Medlemsnummer: 2229 |
Säkert??? Försökt kolla runt lite.... En "fast" 2-polig jordfelsbrytare, har den inte bara 1.polig brytning dvs bara på fasen, vilket gör att man har ström genom hela bussen, om man vänder stickkontakten så fasen matas via nollan, strömmen bryts först på tillbakagången. http://www.clasohlson.com/se/Jordfelsbrytare/Pr363091000 ...har kanske fel om brytningen..... Misstänker att detta är ett bättre alternativ, en Personskyddsbrytare/Personskyddsautomat som bryter båda faserna samtidigt. http://www.clasohlson.com/se/Personskyddsautomat/Pr363101000 Det gäller ju också att använda 2.polig brytning på alla säkringar som används i bussen, annars blir det ju samma risk här om något går fel. /Stefan Alla jordfelsbrytare har allpolig brytning. Vad det gäller 2-polbrytning på säkring så kan du göra som du vill men det räcker med enpolig frånkoppling som överlastskydd. Vad det gäller personskyddsautomat så är det att den har inbyggd jordfelsbrytare enda skillnaden och inte att rekommendera. Jag tycker nog att du ska ha en egen jordfelsbrytare före säkringarna. Var bara noga med att du skyddsjordar ordentligt och att du har en säker jordning på 230 volten till chassit. MVH Hans-Åke HBV 254 |
Lo-Fi version | Tid: 24th November 2024 - 20:32 |
Designed from: |