![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
*Conny |
![]()
Inlägg
#1
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 122 Registrerad: 10-September 12 Medlemsnummer: 2286 ![]() |
Har idag en tom buss med två batterier på 225 ah vardera och dessa används ju bara till att starta och köra bussen. Har inte bestämt ännu om jag ska satsa på 12 eller 24 v för att driva inredningen framöver men oavsett så vill jag ju ha separata batteri för körning och bodel så jag inte riskera att stå strömmlös vid avfärd efter en längre tids camping. Fundera därför på om det räcker med två "vanliga" bilbatterier till att starta bussen och då kunna använda de större till bodelen.
-------------------- Alpus 260 SR byggd på Volvo B10m -85.
|
![]() ![]() |
Tommy HBV 1 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej.
Jag har två 100amp till startbatterier. (tidigare hade jag två 75amp och det räckte också) Dom använder jag endast till start om inte bodelsbatterierna räcker till. Jag har byggt mitt elsystem på följande sätt och har funkat helt utan problem sen 1986. Jag har endast 24 volt (man kan använda samma ledningar samt att det blir mindre spänningsfall på 24 volt.Man kan använda mycket av befintligt lednings system. Typ passagerarsignals slingan läslamps slingan mm Och dom har separata brytare redan i instrumentpanelen så det är lätt att bryta bort allt med en strömbrytare. (man glömmer inga lampor på när man lämnar bussen) En och samma befintliga buss generator. (laddar fullt vid låga motorvarv) Jag har två bodels batteribanker på vardera 300amp med separat huvudbrytare till varje batteribank. Samt ett Bussbatteri bank Startbatterierna som är bussens original installerade batterier. Alltså så har jag tre huvudströmbrytare som är helt oberoende av varandra. Jag använder systemet på följande sätt. När bussen står hemma så är alla brytarna tillslagna och alla batterier laddas av solpanelen på 250 watt. När vi sedan åker så slår jag ifrån huvudbrytaren till startbatterierna. (dom är då fulladdade och är endast till reserv) Dom andra två brytarna är tillslagna och jag använder då bodelsbatterierna som både startbatterier och bodels batterier, Vid första stoppet så kan jag om jag vill slå igen ett av bodelsbanken för att spara dom till tillgång till mera ström om stoppet blir längre och jag vill ha lite koll på återstående batterikapacitet. När vi sedan skall åka så startar jag på bodelsbatterierna och kör som vanligt. jag behöver aldrig bry mig om huvudströmbrytarna. Om olyckan skulle vara framme så att inte batterikapaciteten skulle räcka till för start, så slår jag på startbatteriets huvudbryrare och startar bussen. Jag slår sedan av Startbatteriets brytare igen. Skulle den vara tillslagen så höjer det ju spänningen i batterisystemet (dom är ju fulladdade)med påföljd att generatorns laddningsregulator får infon om att här är inte spänningen så låg att jag behöver ladda så mycket. Men jobbar den mot tomma batterier så blir då ladd strömmen högre med påföljden att batterierna återuppladdas fortare. Det är viktigt att alla batterikablar är av rätt dimission. minst 25# Jag har även kopplat alla brytarna så dom bryter på minus sidan. Detta blev lång men jag har försökt förklara så enkelt som möjligt. Det är många som har gjort på detta sättet och blivit nöjda med funktionen. Vill ni fråga om något så hör bara av er. Tommy HBV1 |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 28th April 2025 - 14:06 |
Designed from: ![]() |