![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
*Conny |
![]()
Inlägg
#1
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 122 Registrerad: 10-September 12 Medlemsnummer: 2286 ![]() |
Har idag en tom buss med två batterier på 225 ah vardera och dessa används ju bara till att starta och köra bussen. Har inte bestämt ännu om jag ska satsa på 12 eller 24 v för att driva inredningen framöver men oavsett så vill jag ju ha separata batteri för körning och bodel så jag inte riskera att stå strömmlös vid avfärd efter en längre tids camping. Fundera därför på om det räcker med två "vanliga" bilbatterier till att starta bussen och då kunna använda de större till bodelen.
-------------------- Alpus 260 SR byggd på Volvo B10m -85.
|
![]() ![]() |
Lars och Elisabet HBV 251 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 ![]() |
Jag kan bidraga med att Lilla fröken går igång med 2 st 66Ah-batterier (24Volt). Detta trots en längre tids stillastående.
Försöket har upprepats några gånger, dock ej under vintertid. troligen vill det till lite mer Ah då. Vårt nuvarande hus på hjul, Magirusen, startar vi också med 2x66Ah. Den har en serie/paralellomkopplare, dvs, elsystemet är 12Volt men startmotorn går på 24Volt. MEN, viktigt är också ett tätt och välservat bränslesystem med fräscha filter och tömd slamkopp. Inget vatten i tanken och fin dimma på spridarna. Sen en välskött startmotor, den drar betydligt mindre ström än en som är "o-skött". Kan skilja flera hundra ampere, speciellt i "startögonblicket" då den ska till att börja dra runt dieselmotorn. Man ska inte heller glömma att generatorn och dess drivremmar ska vara välskötta, annars blir det klen laddning. Så, ovan nämnda batteristorlek är mer en mätare på ATT det går.... -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 28th April 2025 - 13:46 |
Designed from: ![]() |