Den eviga värmefrågan |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Den eviga värmefrågan |
Bengt HBV 256 |
6 May 2015, 08:22
Inlägg
#1
|
Superior Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 57 Registrerad: 30-May 12 Från: Ingarö Medlemsnummer: 2247 |
Hejsan
Jag har en värmefråga som säkert redan finns besvard i forumet men hittar inte riktigt svaret.... Jag försöker bli mindre elberoende i bussen och tänker gå över till gasol i så många funktioner som möjligt, däribland värme. Tanken var då att köpa en aldepanna (Truma 3010) då den även innehåller varmvattenberedare och verkar enkel att placera - då behövs det dessutom bara ett hål i sidan på karossen för både till- och frånluft. Säljaren anser då att det behövs en värmeväxlare så att det blir en "motorkrets" och en "värmekrets". Visst kan det vara en vits att inte värma motorn hela tiden men känns samtidigt lite krångligt att få till. Vad är problemet att bara stoppa in den i den befintliga värmekretsen? (på samma sätt som jag misstänker att jätte-webaston är inkopplad). Ha det gott Bengt HBV256 |
*Nicklas A |
6 May 2015, 13:31
Inlägg
#2
|
Superior Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 83 Registrerad: 1-December 08 Medlemsnummer: 883 |
Hej. Jag tycker också det låter onödigt med en extra värmeväxlare. Det räcker med en avstängningsventil på rätt ställe för att hindra motorn från att bli varm i onödan.
Dessutom om du har en värmeväxlare så får du inte värme i bussen av motorn om du inte kör en extra cirkulationspump. Bygg så enkelt som möjligt så är det minde saker som kan bli fel. Mvh Nicklas |
Lo-Fi version | Tid: 23rd November 2024 - 18:08 |
Designed from: |