Den eviga värmefrågan |
Vlkommen gst ( Logga in | Registrera )
Den eviga värmefrågan |
Bengt HBV 256 |
6 May 2015, 08:22
Inlgg
#1
|
Superior Member Grupp: HBV Medlem Inlgg: 57 Registrerad: 30-May 12 Frn: Ingarö Medlemsnummer: 2247 |
Hejsan
Jag har en värmefråga som säkert redan finns besvard i forumet men hittar inte riktigt svaret.... Jag försöker bli mindre elberoende i bussen och tänker gå över till gasol i så många funktioner som möjligt, däribland värme. Tanken var då att köpa en aldepanna (Truma 3010) då den även innehåller varmvattenberedare och verkar enkel att placera - då behövs det dessutom bara ett hål i sidan på karossen för både till- och frånluft. Säljaren anser då att det behövs en värmeväxlare så att det blir en "motorkrets" och en "värmekrets". Visst kan det vara en vits att inte värma motorn hela tiden men känns samtidigt lite krångligt att få till. Vad är problemet att bara stoppa in den i den befintliga värmekretsen? (på samma sätt som jag misstänker att jätte-webaston är inkopplad). Ha det gott Bengt HBV256 |
Börje HBV216 |
6 May 2015, 14:36
Inlgg
#2
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlgg: 606 Registrerad: 23-September 09 Frn: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
I min buss är värmen uppdelad i två kretsar. En vattenburen krets för ”bodelen”
med nya radiatorer runt alla väggar i hela bussen. I ”kördelen” har jag kvar originalradiatorer och defrosteranläggning. Mellan kördel och bodel har jag en mellanvägg med dörr. Kretsarna har ”kontakt” med varandra via en värmeväxlare. Jag ser det som en fördel att inte behöva värma upp motorn om man står parkerad några dagar. Det kostar onödiga pengar. Värmen i bodelen tillförs på 3 olika sätt. Från motorns kylvatten. Från förarplatsen öppnar jag en kran till en krets som får motorns kylvatten att passera genom värmeväxlaren. På andra sidan värmeväxlaren har jag en separat cirkulationspump för bodelens radiatorvatten. Jag kan manuellt från förarplatsen med kranen reglera flödet av kylarvattnet från motorn till värmeväxlaren, och därmed temperaturen på bodelens radiatorer under körning. Bodelens cirkulationspump styrs också från förarplatsen. Samma kylvatten går samtidigt genom en varmvattenberedare för tappvatten till disk och dusch. Den beredaren håller värmen på varmvattnet minst ett dygn, samma temp som motorn hade när jag stängde av bussen. Beredaren är på 20 liter så det blir ganska många liter 30-40 gradigt vatten. Jag har enhandsblandare överallt så det blir alltid ”lagom” temperatur på tappvattnet. Beredaren har också en 220v patron för varmvatten vid parkering och tillgång till el. När jag stoppat motorn så kan jag fortsätta cirkulera motorns kylarvattnet med en separat elektrisk vattenpump för att ta till vara överskottsvärmen i motorn. Bra vid tillfälliga stopp eller bara för att ta tillvara gratisvärmen om vi fricampar… Om jag har tillgång till ett eluttag, fungerar samma krets som ovan enligt följande. Värmen på elementen drivs då av primusvärmarens elpatron. Den har 2 effektsteg 1000w och 2000w och styrs av en termostat placerad inne i bussen. Läget 1000W är bra om man står på ett eluttag med 6 amp.säkring. Varmvattenberedaren har en 1000W elpatron som räcker mer än väl. Om vi fricampar utan el går primusvärmare in med gasolfunktionen. Jag har en primus 2450, den har 3 brännare på 2100w st och ger då totalt 6.300w. Man kan reglera hur många brännare man vill köra och oftast går den bara på en brännare. Det blir då ungefär samma som elpatronens effekt. Varmvatten för disk och dusch kommer vid fricamping från en separat Truma Gasol-vattenberedare när varmvattnet i den första varmvattenberedaren är slut. Det finns ju många åsikter om gasol men jag tror att det säkert om man bara installerar allt korrekt. Jag låter bilprovningen provtrycka systemet varje år. Fördelen med gasol är att det är tyst och rent. Gasol är några få procent dyrare i drift än dieselvärmare. Alla blir lyckliga på sitt sätt, det här är mitt… Just nu ligger vi i Värmlandsskogarna på gasoldrift, vi ses Börje |
Lo-Fi version | Tid: 23rd November 2024 - 18:08 |
Designed from: |