Den eviga värmefrågan |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Den eviga värmefrågan |
Bengt HBV 256 |
6 May 2015, 08:22
Inlägg
#1
|
Superior Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 57 Registrerad: 30-May 12 Från: Ingarö Medlemsnummer: 2247 |
Hejsan
Jag har en värmefråga som säkert redan finns besvard i forumet men hittar inte riktigt svaret.... Jag försöker bli mindre elberoende i bussen och tänker gå över till gasol i så många funktioner som möjligt, däribland värme. Tanken var då att köpa en aldepanna (Truma 3010) då den även innehåller varmvattenberedare och verkar enkel att placera - då behövs det dessutom bara ett hål i sidan på karossen för både till- och frånluft. Säljaren anser då att det behövs en värmeväxlare så att det blir en "motorkrets" och en "värmekrets". Visst kan det vara en vits att inte värma motorn hela tiden men känns samtidigt lite krångligt att få till. Vad är problemet att bara stoppa in den i den befintliga värmekretsen? (på samma sätt som jag misstänker att jätte-webaston är inkopplad). Ha det gott Bengt HBV256 |
Tommy HBV 1 |
6 May 2015, 22:46
Inlägg
#2
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 |
Hej Bengt.
Aldepannan klarar inte övertrycket i Diselmotorns radiatorsystem. Alde pannan jobbar med atmosfärstryck så gör inte dagens diselmotorer. Skall du ha gasol drift så gäller nog värmeväxlare. Annars så skaffa en mindre Diselvärmare och koppla bort motorns motorvatten vid behov med en trevägskran.(bara värma bodelen när du vill) det innebär samma vattensystem och samma expansionskärl och alltid gratisvärme när du kör. Har du solpaneler på taket så fixar du energin och skulle den tryta så skaffa ett litet elverk och ta till när elen tryter. Du skall ju också tänka på att du måste alltid se till att du har gasol så det räcker till. annars så kan det bli kallt om gasolen tar slut ute på vischan en natt. Och sen när vargarna smyger runt bussen och du skall ut och leta ved för att hålla värmen. Skämt och sidor Vi har ju alla våra olika uppfattningar och lösningar som Börje skriver och alla fungerar nog lika bra. Mycket hänger ju på hur man byggt upp systemet från början. Börjes buss var nog byggd från början på gasol drift och då inga bekymmer. Men efterkonvertering så blir det lite mera jobb. Lite min syn på saken. Tommy HBV 1 |
Lo-Fi version | Tid: 23rd November 2024 - 18:14 |
Designed from: |