Den eviga värmefrågan |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Den eviga värmefrågan |
Bengt HBV 256 |
6 May 2015, 08:22
Inlägg
#1
|
Superior Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 57 Registrerad: 30-May 12 Från: Ingarö Medlemsnummer: 2247 |
Hejsan
Jag har en värmefråga som säkert redan finns besvard i forumet men hittar inte riktigt svaret.... Jag försöker bli mindre elberoende i bussen och tänker gå över till gasol i så många funktioner som möjligt, däribland värme. Tanken var då att köpa en aldepanna (Truma 3010) då den även innehåller varmvattenberedare och verkar enkel att placera - då behövs det dessutom bara ett hål i sidan på karossen för både till- och frånluft. Säljaren anser då att det behövs en värmeväxlare så att det blir en "motorkrets" och en "värmekrets". Visst kan det vara en vits att inte värma motorn hela tiden men känns samtidigt lite krångligt att få till. Vad är problemet att bara stoppa in den i den befintliga värmekretsen? (på samma sätt som jag misstänker att jätte-webaston är inkopplad). Ha det gott Bengt HBV256 |
Bengt HBV 256 |
5 Jun 2015, 23:11
Inlägg
#2
|
Superior Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 57 Registrerad: 30-May 12 Från: Ingarö Medlemsnummer: 2247 |
Hej på er!
Spännande med alla lösningar men man blir lite snurrig och undrar lätt om man gjort rätt..... Jag backade helt från vattenlösningen och gick och köpte en Truma Combi 6, en luftvärmare som går på gasol och även innehåller varmvattenberedare. Den har även elpatron om stolpe skulle finnas. Webaston och elementen i bussen lät jag vara som de är. Passade dessutom på att slå till på ett gasoldrivet elverk så nu känns det som man blivit storförbrukare på gasol....alltid kul med något nytt Ha det gott ! Bengt HBV256 |
Lo-Fi version | Tid: 23rd November 2024 - 18:13 |
Designed from: |