Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

> Dieselbakterier?
Börje HBV216
inlägg 16 Jul 2015, 21:44
Inlägg #1


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 606
Registrerad: 23-September 09
Frćn: Stockholm
Medlemsnummer: 1138



Eftersom det inte verkar vara nÄgon trÀngsel pÄ forumet sÄ kanske jag kan komma dragande med mina problem igen


Jag byter alltid brÀnslefilter och oljefilter varje Är och gjorde sÄ i Är ocksÄ innan Ärsmötet i Karlstad.
Min vana trogen sÄ sÄgar jag isÀr dieselfiltren för att se om jag har nÄgra spÄr av
dieselbakterier. Jag tyckte dÄ att jag sÄg spÄr av nÄgot brunfÀrgat, inte mycket,
men ÀndÄ synbart i botten pÄ filterburken.

Det dÀr kunde jag inte slÀppa sÄ efter att ha kört ett par hundra mil sÄ byter jag
filter igen och dÄ ser det ut sÄ hÀr:
Bifogad bild

Det Ă€r spĂ„r av nĂ„got brunt i botten pĂ„ burken men SJÄLVA FILTRET SER HELT NYTT UT!

Jag bestÀmmer mig i alla fall för att drÀnera tanken. Jag Äker till min verkstad runt hörnet
DÀr har man som tur Àr förbarmande över mig och min buss. Jag kör dit pÄ kvÀllen och vi tar upp den pÄ lyften.
DÀr fÄr den stÄ till nÀsta morgon för att eventuellt vatten och annat skit skall skikta sig och samlas i botten pÄ tanken under natten.
Bifogad bild
Under tanken har jag som ett hÀngande kvinnobröst med bottenpluggen i, skiten ska vÀl samlas dÀr antar jag.

PÄ morgonen Äker bottenpluggen ur. De första litrarna som kommer Àr mörktonade och det Àr en del rostflaggor med ocksÄ.
Men inget av den bruna ”kolasĂ„s” jag sĂ„g i botten pĂ„ filterburken.

Jag samlar upp det Àr i olika kÀrl för att ha koll pÄ vad som kommer ut efterhand.
Efter nÄgra liter sÄ börjar det klarna och efter 7-8 liter Àr det sÄ klart som nu den moderna dieseln kan vara.
Jag lÄter det rinna ytterligare 8-10 liter för sÀkerhets skull men dieseln förblir klar.
Det Àr svÄrt att sÀga om det var nÄgot vatten med i den första slatten eftersom det var mörktonat men jag tror inte det.
Jag anvÀnder sÄn hÀr Water-remover med jÀmna mellanrum.

Gubbarna pÄ verkstaden sÀger att det inte liknar de problem som dom kan se ibland med
dieselbakterier.

En teori till det mörktonade Àr att jag av oförstÄnd har varit för generös med att hÀlla i medel mot dieselbakterier.
Efter telefonsamtal förra hösten med tillverkaren (Red Line) sÄ avrÄdde man frÄn att göra som jag gjort,
hÀlla i pÄ hösten och sen lÄta bussen ska stÄ över vintern.
Och det sÀger han nÀr jag redan hÀllt i skiten i tanken med 300 liter diesel

NÀr man hÀller i medlet skall det helst skvalpa runt hela tiden tills tanken Àr förbrukad.
Han sÀger att medlet annars oxiderar och lÀgger sig pÄ botten i tanken.
Med detta ringande i öronen sÄ fanns ett skÀl till för att bottenpluggen skulle ur. Det var helt klart behövligt i vilket fall som helst.

Har ni erfarenheter av detta problem eller liknande? KĂ€nner ni igen ”kolasĂ„sen” i filtret?
Tycker ni att jag Ă€r naiv som tror att problemet Ă€r ur vĂ€rlden nu eller bör jag göra nĂ„got mer? Är det hĂ€r början pĂ„ ett dieselbakterie-problem jag har?
Jag har ju lÀst hÀr pÄ forumet hur det kan se ut nÀr man har bakterier men - Àr det sÄ uppenbart
och sjÀlvklart nÀr man ser det om det Àr bakterier eller inte?

Min tank sitter inbyggd upp bakom bakaxeln gömd bakom tvÄ lufttankar.
Det Ă€r knappt man kommer Ă„t drĂ€neringen och det skulle bli ett djĂ€vla jobb att fĂ„ ner tanken för rengöring om det krĂ€vs sĂ„ det Ă€r klart att man Ă€r orolig
 sad.gif

Börje action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet


Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 30th November 2024 - 18:44
Designed from: InfinityStyles.com
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience