Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

> Dieselbakterier?
Börje HBV216
inlägg 16 Jul 2015, 21:44
Inlägg #1


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 606
Registrerad: 23-September 09
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 1138



Eftersom det inte verkar vara någon trängsel på forumet så kanske jag kan komma dragande med mina problem igen…

Jag byter alltid bränslefilter och oljefilter varje år och gjorde så i år också innan årsmötet i Karlstad.
Min vana trogen så sågar jag isär dieselfiltren för att se om jag har några spår av
dieselbakterier. Jag tyckte då att jag såg spår av något brunfärgat, inte mycket,
men ändå synbart i botten på filterburken.

Det där kunde jag inte släppa så efter att ha kört ett par hundra mil så byter jag
filter igen och då ser det ut så här:
Bifogad bild

Det är spår av något brunt i botten på burken men SJÄLVA FILTRET SER HELT NYTT UT!

Jag bestämmer mig i alla fall för att dränera tanken. Jag åker till min verkstad runt hörnet
Där har man som tur är förbarmande över mig och min buss. Jag kör dit på kvällen och vi tar upp den på lyften.
Där får den stå till nästa morgon för att eventuellt vatten och annat skit skall skikta sig och samlas i botten på tanken under natten.
Bifogad bild
Under tanken har jag som ett hängande kvinnobröst med bottenpluggen i, skiten ska väl samlas där antar jag.

På morgonen åker bottenpluggen ur. De första litrarna som kommer är mörktonade och det är en del rostflaggor med också.
Men inget av den bruna â€kolasÃ¥s†jag sÃ¥g i botten pÃ¥ filterburken.

Jag samlar upp det är i olika kärl för att ha koll på vad som kommer ut efterhand.
Efter några liter så börjar det klarna och efter 7-8 liter är det så klart som nu den moderna dieseln kan vara.
Jag låter det rinna ytterligare 8-10 liter för säkerhets skull men dieseln förblir klar.
Det är svårt att säga om det var något vatten med i den första slatten eftersom det var mörktonat men jag tror inte det.
Jag använder sån här Water-remover med jämna mellanrum.

Gubbarna på verkstaden säger att det inte liknar de problem som dom kan se ibland med
dieselbakterier.

En teori till det mörktonade är att jag av oförstånd har varit för generös med att hälla i medel mot dieselbakterier.
Efter telefonsamtal förra hösten med tillverkaren (Red Line) så avrådde man från att göra som jag gjort,
hälla i på hösten och sen låta bussen ska stå över vintern.
Och det säger han när jag redan hällt i skiten i tanken med 300 liter diesel…
När man häller i medlet skall det helst skvalpa runt hela tiden tills tanken är förbrukad.
Han säger att medlet annars oxiderar och lägger sig på botten i tanken.
Med detta ringande i öronen så fanns ett skäl till för att bottenpluggen skulle ur. Det var helt klart behövligt i vilket fall som helst.

Har ni erfarenheter av detta problem eller liknande? Känner ni igen â€kolasÃ¥sen†i filtret?
Tycker ni att jag är naiv som tror att problemet är ur världen nu eller bör jag göra något mer? Är det här början på ett dieselbakterie-problem jag har?
Jag har ju läst här på forumet hur det kan se ut när man har bakterier men - är det så uppenbart
och självklart när man ser det om det är bakterier eller inte?

Min tank sitter inbyggd upp bakom bakaxeln gömd bakom två lufttankar.
Det är knappt man kommer åt dräneringen och det skulle bli ett djävla jobb att få ner tanken för rengöring om det krävs så det är klart att man är orolig… sad.gif

Börje action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
 
Reply to this topicStart new topic
Svar
Tommy HBV 1
inlägg 16 Jul 2015, 22:19
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1615
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej Börje.
Guskelov så har jag aldrig haft tillstymmelse till alger i tanken, men jag har sett andra som har haft det. Vi har även haft problemet på jobbet i kylaggregaten, både på bilarna och släp samt trailers. Vi hade en finsk åkare hos oss i vintras som hade fått denna skit i tanken. samtidigt så hade någon tjuv varit och slangat ur bränslet för han när han sov. Det var då han sa med ironi den sanna glädjen är skadeglädjen måtte fanskapet få stopp i kylan med mitt bränsle. Men vi tömde tanken på resterande bränsle.
Sen kommer det en viktig sak som ni skall tänka på. Lossa returen till tanken starta motorn och kör ut returbränslet i en dunk. minst 10 liter. byt sedan samtliga filter och kör ut ytterligare 10 liter, sen kan ni koppla tillbaka returslangen.
Anledningen till denna procedur är att i filter och bränsleledningar så finns det infekterade bränslet och det kommer tillbaka till tanken annars när ni startar. och då blir det som när man sätter tätte till filbunken. (hoppas ni vet vad tätte är)
Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Börje HBV216
inlägg 16 Jul 2015, 22:38
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 606
Registrerad: 23-September 09
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 1138



CITAT(Tommy HBV 1 @ 16 Jul 2015, 22:19 ) *

... då blir det som när man sätter tätte till filbunken. (hoppas ni vet vad tätte är)
Tommy HBV 1


Hej Tommy!

Jag antar att "Tätte" gör så att det blir som en sörja?
Det har inte jag i tanken.

Dieseln är helt som vanligt i konsistens men den första slatten
var lite mörkare...
Det kanske är ett resultat av åratals skitsamlande i tanken?

Är det bruna i filtret ändå ett tecken på bakterier tro?
Har någon på forumet själv haft eller sett hur detta ser ut?

Börje
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet


Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 30th November 2024 - 18:35
Designed from: InfinityStyles.com
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience