Dieselbakterier? |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Dieselbakterier? |
Börje HBV216 |
16 Jul 2015, 21:44
Inlägg
#1
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
Eftersom det inte verkar vara någon trängsel på forumet så kanske jag kan komma dragande med mina problem igen…
Jag byter alltid bränslefilter och oljefilter varje Ã¥r och gjorde sÃ¥ i Ã¥r ocksÃ¥ innan Ã¥rsmötet i Karlstad. Min vana trogen sÃ¥ sÃ¥gar jag isär dieselfiltren för att se om jag har nÃ¥gra spÃ¥r av dieselbakterier. Jag tyckte dÃ¥ att jag sÃ¥g spÃ¥r av nÃ¥got brunfärgat, inte mycket, men ändÃ¥ synbart i botten pÃ¥ filterburken. Det där kunde jag inte släppa sÃ¥ efter att ha kört ett par hundra mil sÃ¥ byter jag filter igen och dÃ¥ ser det ut sÃ¥ här: Det är spÃ¥r av nÃ¥got brunt i botten pÃ¥ burken men SJÄLVA FILTRET SER HELT NYTT UT! Jag bestämmer mig i alla fall för att dränera tanken. Jag Ã¥ker till min verkstad runt hörnet Där har man som tur är förbarmande över mig och min buss. Jag kör dit pÃ¥ kvällen och vi tar upp den pÃ¥ lyften. Där fÃ¥r den stÃ¥ till nästa morgon för att eventuellt vatten och annat skit skall skikta sig och samlas i botten pÃ¥ tanken under natten. Under tanken har jag som ett hängande kvinnobröst med bottenpluggen i, skiten ska väl samlas där antar jag. PÃ¥ morgonen Ã¥ker bottenpluggen ur. De första litrarna som kommer är mörktonade och det är en del rostflaggor med ocksÃ¥. Men inget av den bruna â€kolasÃ¥s†jag sÃ¥g i botten pÃ¥ filterburken. Jag samlar upp det är i olika kärl för att ha koll pÃ¥ vad som kommer ut efterhand. Efter nÃ¥gra liter sÃ¥ börjar det klarna och efter 7-8 liter är det sÃ¥ klart som nu den moderna dieseln kan vara. Jag lÃ¥ter det rinna ytterligare 8-10 liter för säkerhets skull men dieseln förblir klar. Det är svÃ¥rt att säga om det var nÃ¥got vatten med i den första slatten eftersom det var mörktonat men jag tror inte det. Jag använder sÃ¥n här Water-remover med jämna mellanrum. Gubbarna pÃ¥ verkstaden säger att det inte liknar de problem som dom kan se ibland med dieselbakterier. En teori till det mörktonade är att jag av oförstÃ¥nd har varit för generös med att hälla i medel mot dieselbakterier. Efter telefonsamtal förra hösten med tillverkaren (Red Line) sÃ¥ avrÃ¥dde man frÃ¥n att göra som jag gjort, hälla i pÃ¥ hösten och sen lÃ¥ta bussen ska stÃ¥ över vintern. Och det säger han när jag redan hällt i skiten i tanken med 300 liter diesel… När man häller i medlet skall det helst skvalpa runt hela tiden tills tanken är förbrukad. Han säger att medlet annars oxiderar och lägger sig pÃ¥ botten i tanken. Med detta ringande i öronen sÃ¥ fanns ett skäl till för att bottenpluggen skulle ur. Det var helt klart behövligt i vilket fall som helst. Har ni erfarenheter av detta problem eller liknande? Känner ni igen â€kolasÃ¥sen†i filtret? Tycker ni att jag är naiv som tror att problemet är ur världen nu eller bör jag göra nÃ¥got mer? Är det här början pÃ¥ ett dieselbakterie-problem jag har? Jag har ju läst här pÃ¥ forumet hur det kan se ut när man har bakterier men - är det sÃ¥ uppenbart och självklart när man ser det om det är bakterier eller inte? Min tank sitter inbyggd upp bakom bakaxeln gömd bakom tvÃ¥ lufttankar. Det är knappt man kommer Ã¥t dräneringen och det skulle bli ett djävla jobb att fÃ¥ ner tanken för rengöring om det krävs sÃ¥ det är klart att man är orolig… Börje |
Tommy HBV 1 |
16 Jul 2015, 22:19
Inlägg
#2
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 |
Hej Börje.
Guskelov så har jag aldrig haft tillstymmelse till alger i tanken, men jag har sett andra som har haft det. Vi har även haft problemet på jobbet i kylaggregaten, både på bilarna och släp samt trailers. Vi hade en finsk åkare hos oss i vintras som hade fått denna skit i tanken. samtidigt så hade någon tjuv varit och slangat ur bränslet för han när han sov. Det var då han sa med ironi den sanna glädjen är skadeglädjen måtte fanskapet få stopp i kylan med mitt bränsle. Men vi tömde tanken på resterande bränsle. Sen kommer det en viktig sak som ni skall tänka på. Lossa returen till tanken starta motorn och kör ut returbränslet i en dunk. minst 10 liter. byt sedan samtliga filter och kör ut ytterligare 10 liter, sen kan ni koppla tillbaka returslangen. Anledningen till denna procedur är att i filter och bränsleledningar så finns det infekterade bränslet och det kommer tillbaka till tanken annars när ni startar. och då blir det som när man sätter tätte till filbunken. (hoppas ni vet vad tätte är) Tommy HBV 1 |
Börje HBV216 |
16 Jul 2015, 22:38
Inlägg
#3
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
... då blir det som när man sätter tätte till filbunken. (hoppas ni vet vad tätte är) Tommy HBV 1 Hej Tommy! Jag antar att "Tätte" gör så att det blir som en sörja? Det har inte jag i tanken. Dieseln är helt som vanligt i konsistens men den första slatten var lite mörkare... Det kanske är ett resultat av åratals skitsamlande i tanken? Är det bruna i filtret ändå ett tecken på bakterier tro? Har någon på forumet själv haft eller sett hur detta ser ut? Börje |
Lo-Fi version | Tid: 30th November 2024 - 18:35 |
Designed from: |