Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

> Dieselbakterier?
Börje HBV216
inlägg 16 Jul 2015, 21:44
Inlägg #1


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 606
Registrerad: 23-September 09
Frćn: Stockholm
Medlemsnummer: 1138



Eftersom det inte verkar vara nÄgon trÀngsel pÄ forumet sÄ kanske jag kan komma dragande med mina problem igen


Jag byter alltid brÀnslefilter och oljefilter varje Är och gjorde sÄ i Är ocksÄ innan Ärsmötet i Karlstad.
Min vana trogen sÄ sÄgar jag isÀr dieselfiltren för att se om jag har nÄgra spÄr av
dieselbakterier. Jag tyckte dÄ att jag sÄg spÄr av nÄgot brunfÀrgat, inte mycket,
men ÀndÄ synbart i botten pÄ filterburken.

Det dÀr kunde jag inte slÀppa sÄ efter att ha kört ett par hundra mil sÄ byter jag
filter igen och dÄ ser det ut sÄ hÀr:
Bifogad bild

Det Ă€r spĂ„r av nĂ„got brunt i botten pĂ„ burken men SJÄLVA FILTRET SER HELT NYTT UT!

Jag bestÀmmer mig i alla fall för att drÀnera tanken. Jag Äker till min verkstad runt hörnet
DÀr har man som tur Àr förbarmande över mig och min buss. Jag kör dit pÄ kvÀllen och vi tar upp den pÄ lyften.
DÀr fÄr den stÄ till nÀsta morgon för att eventuellt vatten och annat skit skall skikta sig och samlas i botten pÄ tanken under natten.
Bifogad bild
Under tanken har jag som ett hÀngande kvinnobröst med bottenpluggen i, skiten ska vÀl samlas dÀr antar jag.

PÄ morgonen Äker bottenpluggen ur. De första litrarna som kommer Àr mörktonade och det Àr en del rostflaggor med ocksÄ.
Men inget av den bruna ”kolasĂ„s” jag sĂ„g i botten pĂ„ filterburken.

Jag samlar upp det Àr i olika kÀrl för att ha koll pÄ vad som kommer ut efterhand.
Efter nÄgra liter sÄ börjar det klarna och efter 7-8 liter Àr det sÄ klart som nu den moderna dieseln kan vara.
Jag lÄter det rinna ytterligare 8-10 liter för sÀkerhets skull men dieseln förblir klar.
Det Àr svÄrt att sÀga om det var nÄgot vatten med i den första slatten eftersom det var mörktonat men jag tror inte det.
Jag anvÀnder sÄn hÀr Water-remover med jÀmna mellanrum.

Gubbarna pÄ verkstaden sÀger att det inte liknar de problem som dom kan se ibland med
dieselbakterier.

En teori till det mörktonade Àr att jag av oförstÄnd har varit för generös med att hÀlla i medel mot dieselbakterier.
Efter telefonsamtal förra hösten med tillverkaren (Red Line) sÄ avrÄdde man frÄn att göra som jag gjort,
hÀlla i pÄ hösten och sen lÄta bussen ska stÄ över vintern.
Och det sÀger han nÀr jag redan hÀllt i skiten i tanken med 300 liter diesel

NÀr man hÀller i medlet skall det helst skvalpa runt hela tiden tills tanken Àr förbrukad.
Han sÀger att medlet annars oxiderar och lÀgger sig pÄ botten i tanken.
Med detta ringande i öronen sÄ fanns ett skÀl till för att bottenpluggen skulle ur. Det var helt klart behövligt i vilket fall som helst.

Har ni erfarenheter av detta problem eller liknande? KĂ€nner ni igen ”kolasĂ„sen” i filtret?
Tycker ni att jag Ă€r naiv som tror att problemet Ă€r ur vĂ€rlden nu eller bör jag göra nĂ„got mer? Är det hĂ€r början pĂ„ ett dieselbakterie-problem jag har?
Jag har ju lÀst hÀr pÄ forumet hur det kan se ut nÀr man har bakterier men - Àr det sÄ uppenbart
och sjÀlvklart nÀr man ser det om det Àr bakterier eller inte?

Min tank sitter inbyggd upp bakom bakaxeln gömd bakom tvÄ lufttankar.
Det Ă€r knappt man kommer Ă„t drĂ€neringen och det skulle bli ett djĂ€vla jobb att fĂ„ ner tanken för rengöring om det krĂ€vs sĂ„ det Ă€r klart att man Ă€r orolig
 sad.gif

Börje action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
 
Reply to this topicStart new topic
Svar
Börje HBV216
inlägg 18 Jul 2015, 12:17
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 606
Registrerad: 23-September 09
Frćn: Stockholm
Medlemsnummer: 1138



Johny, om du visste vad skönt det var att lÀsa dina lugnande ord.
Simma lugnt skrev du – och det var förstĂ„s helt rĂ€tt!
HÀr kommer fortsÀttningen pÄ min historia.

Jag hade igÄr fredag telefonkontakt 2 gÄnger igen med Red Line Oil
och deras tekniska support , Bert heter han, en trevlig och kunnigs kille
som ödslade mycket tid pÄ mitt problem.
Jag mailade bilder som han analyserade och resultatet Àr:
Jag har inte dieselbakterier! Jag har oxiderade RME rester, frÄn raps och tallolja.
Om den nya dieseln fÄr stÄ för lÀnge sÄ oxiderar och hÀrsknar RME och dÄ
blir resultatet som min ”kolasĂ„s”

Det Àr inte smittsamt som dieselbakterier men kan vara ett lika stort problem!
I sÄsen Àr det som smÄ gryn och framför allt sjunker PH-vÀrdet i brÀnslet vilket
förstör brÀnslets smörjande egenskaper. Det gör att insprutningspumpen slits ner snabbare.
AlltsÄ lika stort problem som bakterier men lÀttare att lösa verkar det som.
Jag fick rÄdet att köpa en Red Line oil produkt som heter RL-2, en liten flaska man hÀller i tanken.
Den skall LÖSA UPP och rengöra och smörja.
Sagt och gjort jag hÀller en flaska i tanken som Àr full med 300 liter sen Äker jag
ut en svÀng pÄ drygt 10 mil.

NÀr jag kommer hem Àr det dags att sÄga isÀr mina 2 filter igen och hÀr Àr resultatet.
Blankt och fint som ett nytt filter!
Bifogad bild

Jag vet att 10 mil inte Àr sÄ mycket men jag tror att om jag haft omfattande problem kvar
sÄ hade jag sett spÄr av det.
Vad som gjort mest nytta vet jag inte, drÀnering av tanken, 3 filterbyten eller den lilla
flaskan frÄn Red Oil

Ja, fan vet – vi fĂ„r vĂ€l se hur det utvecklar sig. Nu törs jag Ă„ka till RĂ€ttvik och Classic Car
i alla fall!

Vi ses
Börje action-smiley-030.gif












User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet


Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 30th November 2024 - 18:26
Designed from: InfinityStyles.com
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience