Dieselbakterier? |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Dieselbakterier? |
Börje HBV216 |
16 Jul 2015, 21:44
Inlägg
#1
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Frćn: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
Eftersom det inte verkar vara nĂ„gon trĂ€ngsel pĂ„ forumet sĂ„ kanske jag kan komma dragande med mina problem igenâŠ
Jag byter alltid brĂ€nslefilter och oljefilter varje Ă„r och gjorde sĂ„ i Ă„r ocksĂ„ innan Ă„rsmötet i Karlstad. Min vana trogen sĂ„ sĂ„gar jag isĂ€r dieselfiltren för att se om jag har nĂ„gra spĂ„r av dieselbakterier. Jag tyckte dĂ„ att jag sĂ„g spĂ„r av nĂ„got brunfĂ€rgat, inte mycket, men Ă€ndĂ„ synbart i botten pĂ„ filterburken. Det dĂ€r kunde jag inte slĂ€ppa sĂ„ efter att ha kört ett par hundra mil sĂ„ byter jag filter igen och dĂ„ ser det ut sĂ„ hĂ€r: Det Ă€r spĂ„r av nĂ„got brunt i botten pĂ„ burken men SJĂLVA FILTRET SER HELT NYTT UT! Jag bestĂ€mmer mig i alla fall för att drĂ€nera tanken. Jag Ă„ker till min verkstad runt hörnet DĂ€r har man som tur Ă€r förbarmande över mig och min buss. Jag kör dit pĂ„ kvĂ€llen och vi tar upp den pĂ„ lyften. DĂ€r fĂ„r den stĂ„ till nĂ€sta morgon för att eventuellt vatten och annat skit skall skikta sig och samlas i botten pĂ„ tanken under natten. Under tanken har jag som ett hĂ€ngande kvinnobröst med bottenpluggen i, skiten ska vĂ€l samlas dĂ€r antar jag. PĂ„ morgonen Ă„ker bottenpluggen ur. De första litrarna som kommer Ă€r mörktonade och det Ă€r en del rostflaggor med ocksĂ„. Men inget av den bruna âkolasĂ„sâ jag sĂ„g i botten pĂ„ filterburken. Jag samlar upp det Ă€r i olika kĂ€rl för att ha koll pĂ„ vad som kommer ut efterhand. Efter nĂ„gra liter sĂ„ börjar det klarna och efter 7-8 liter Ă€r det sĂ„ klart som nu den moderna dieseln kan vara. Jag lĂ„ter det rinna ytterligare 8-10 liter för sĂ€kerhets skull men dieseln förblir klar. Det Ă€r svĂ„rt att sĂ€ga om det var nĂ„got vatten med i den första slatten eftersom det var mörktonat men jag tror inte det. Jag anvĂ€nder sĂ„n hĂ€r Water-remover med jĂ€mna mellanrum. Gubbarna pĂ„ verkstaden sĂ€ger att det inte liknar de problem som dom kan se ibland med dieselbakterier. En teori till det mörktonade Ă€r att jag av oförstĂ„nd har varit för generös med att hĂ€lla i medel mot dieselbakterier. Efter telefonsamtal förra hösten med tillverkaren (Red Line) sĂ„ avrĂ„dde man frĂ„n att göra som jag gjort, hĂ€lla i pĂ„ hösten och sen lĂ„ta bussen ska stĂ„ över vintern. Och det sĂ€ger han nĂ€r jag redan hĂ€llt i skiten i tanken med 300 liter diesel⊠NĂ€r man hĂ€ller i medlet skall det helst skvalpa runt hela tiden tills tanken Ă€r förbrukad. Han sĂ€ger att medlet annars oxiderar och lĂ€gger sig pĂ„ botten i tanken. Med detta ringande i öronen sĂ„ fanns ett skĂ€l till för att bottenpluggen skulle ur. Det var helt klart behövligt i vilket fall som helst. Har ni erfarenheter av detta problem eller liknande? KĂ€nner ni igen âkolasĂ„senâ i filtret? Tycker ni att jag Ă€r naiv som tror att problemet Ă€r ur vĂ€rlden nu eller bör jag göra nĂ„got mer? Ăr det hĂ€r början pĂ„ ett dieselbakterie-problem jag har? Jag har ju lĂ€st hĂ€r pĂ„ forumet hur det kan se ut nĂ€r man har bakterier men - Ă€r det sĂ„ uppenbart och sjĂ€lvklart nĂ€r man ser det om det Ă€r bakterier eller inte? Min tank sitter inbyggd upp bakom bakaxeln gömd bakom tvĂ„ lufttankar. Det Ă€r knappt man kommer Ă„t drĂ€neringen och det skulle bli ett djĂ€vla jobb att fĂ„ ner tanken för rengöring om det krĂ€vs sĂ„ det Ă€r klart att man Ă€r orolig⊠Börje |
Börje HBV216 |
18 Jul 2015, 12:17
Inlägg
#2
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Frćn: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
Johny, om du visste vad skönt det var att lÀsa dina lugnande ord.
Simma lugnt skrev du â och det var förstĂ„s helt rĂ€tt! HĂ€r kommer fortsĂ€ttningen pĂ„ min historia. Jag hade igĂ„r fredag telefonkontakt 2 gĂ„nger igen med Red Line Oil och deras tekniska support , Bert heter han, en trevlig och kunnigs kille som ödslade mycket tid pĂ„ mitt problem. Jag mailade bilder som han analyserade och resultatet Ă€r: Jag har inte dieselbakterier! Jag har oxiderade RME rester, frĂ„n raps och tallolja. Om den nya dieseln fĂ„r stĂ„ för lĂ€nge sĂ„ oxiderar och hĂ€rsknar RME och dĂ„ blir resultatet som min âkolasĂ„sâ Det Ă€r inte smittsamt som dieselbakterier men kan vara ett lika stort problem! I sĂ„sen Ă€r det som smĂ„ gryn och framför allt sjunker PH-vĂ€rdet i brĂ€nslet vilket förstör brĂ€nslets smörjande egenskaper. Det gör att insprutningspumpen slits ner snabbare. AlltsĂ„ lika stort problem som bakterier men lĂ€ttare att lösa verkar det som. Jag fick rĂ„det att köpa en Red Line oil produkt som heter RL-2, en liten flaska man hĂ€ller i tanken. Den skall LĂSA UPP och rengöra och smörja. Sagt och gjort jag hĂ€ller en flaska i tanken som Ă€r full med 300 liter sen Ă„ker jag ut en svĂ€ng pĂ„ drygt 10 mil. NĂ€r jag kommer hem Ă€r det dags att sĂ„ga isĂ€r mina 2 filter igen och hĂ€r Ă€r resultatet. Blankt och fint som ett nytt filter! Jag vet att 10 mil inte Ă€r sĂ„ mycket men jag tror att om jag haft omfattande problem kvar sĂ„ hade jag sett spĂ„r av det. Vad som gjort mest nytta vet jag inte, drĂ€nering av tanken, 3 filterbyten eller den lilla flaskan frĂ„n Red Oil Ja, fan vet â vi fĂ„r vĂ€l se hur det utvecklar sig. Nu törs jag Ă„ka till RĂ€ttvik och Classic Car i alla fall! Vi ses Börje |
Lo-Fi version | Tid: 30th November 2024 - 18:26 |
Designed from: |