Dieselbakterier? |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Dieselbakterier? |
Börje HBV216 |
16 Jul 2015, 21:44
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Frćn: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
Eftersom det inte verkar vara nĂ„gon trĂ€ngsel pĂ„ forumet sĂ„ kanske jag kan komma dragande med mina problem igenâŠ
Jag byter alltid brĂ€nslefilter och oljefilter varje Ă„r och gjorde sĂ„ i Ă„r ocksĂ„ innan Ă„rsmötet i Karlstad. Min vana trogen sĂ„ sĂ„gar jag isĂ€r dieselfiltren för att se om jag har nĂ„gra spĂ„r av dieselbakterier. Jag tyckte dĂ„ att jag sĂ„g spĂ„r av nĂ„got brunfĂ€rgat, inte mycket, men Ă€ndĂ„ synbart i botten pĂ„ filterburken. Det dĂ€r kunde jag inte slĂ€ppa sĂ„ efter att ha kört ett par hundra mil sĂ„ byter jag filter igen och dĂ„ ser det ut sĂ„ hĂ€r: Det Ă€r spĂ„r av nĂ„got brunt i botten pĂ„ burken men SJĂLVA FILTRET SER HELT NYTT UT! Jag bestĂ€mmer mig i alla fall för att drĂ€nera tanken. Jag Ă„ker till min verkstad runt hörnet DĂ€r har man som tur Ă€r förbarmande över mig och min buss. Jag kör dit pĂ„ kvĂ€llen och vi tar upp den pĂ„ lyften. DĂ€r fĂ„r den stĂ„ till nĂ€sta morgon för att eventuellt vatten och annat skit skall skikta sig och samlas i botten pĂ„ tanken under natten. Under tanken har jag som ett hĂ€ngande kvinnobröst med bottenpluggen i, skiten ska vĂ€l samlas dĂ€r antar jag. PĂ„ morgonen Ă„ker bottenpluggen ur. De första litrarna som kommer Ă€r mörktonade och det Ă€r en del rostflaggor med ocksĂ„. Men inget av den bruna âkolasĂ„sâ jag sĂ„g i botten pĂ„ filterburken. Jag samlar upp det Ă€r i olika kĂ€rl för att ha koll pĂ„ vad som kommer ut efterhand. Efter nĂ„gra liter sĂ„ börjar det klarna och efter 7-8 liter Ă€r det sĂ„ klart som nu den moderna dieseln kan vara. Jag lĂ„ter det rinna ytterligare 8-10 liter för sĂ€kerhets skull men dieseln förblir klar. Det Ă€r svĂ„rt att sĂ€ga om det var nĂ„got vatten med i den första slatten eftersom det var mörktonat men jag tror inte det. Jag anvĂ€nder sĂ„n hĂ€r Water-remover med jĂ€mna mellanrum. Gubbarna pĂ„ verkstaden sĂ€ger att det inte liknar de problem som dom kan se ibland med dieselbakterier. En teori till det mörktonade Ă€r att jag av oförstĂ„nd har varit för generös med att hĂ€lla i medel mot dieselbakterier. Efter telefonsamtal förra hösten med tillverkaren (Red Line) sĂ„ avrĂ„dde man frĂ„n att göra som jag gjort, hĂ€lla i pĂ„ hösten och sen lĂ„ta bussen ska stĂ„ över vintern. Och det sĂ€ger han nĂ€r jag redan hĂ€llt i skiten i tanken med 300 liter diesel⊠NĂ€r man hĂ€ller i medlet skall det helst skvalpa runt hela tiden tills tanken Ă€r förbrukad. Han sĂ€ger att medlet annars oxiderar och lĂ€gger sig pĂ„ botten i tanken. Med detta ringande i öronen sĂ„ fanns ett skĂ€l till för att bottenpluggen skulle ur. Det var helt klart behövligt i vilket fall som helst. Har ni erfarenheter av detta problem eller liknande? KĂ€nner ni igen âkolasĂ„senâ i filtret? Tycker ni att jag Ă€r naiv som tror att problemet Ă€r ur vĂ€rlden nu eller bör jag göra nĂ„got mer? Ăr det hĂ€r början pĂ„ ett dieselbakterie-problem jag har? Jag har ju lĂ€st hĂ€r pĂ„ forumet hur det kan se ut nĂ€r man har bakterier men - Ă€r det sĂ„ uppenbart och sjĂ€lvklart nĂ€r man ser det om det Ă€r bakterier eller inte? Min tank sitter inbyggd upp bakom bakaxeln gömd bakom tvĂ„ lufttankar. Det Ă€r knappt man kommer Ă„t drĂ€neringen och det skulle bli ett djĂ€vla jobb att fĂ„ ner tanken för rengöring om det krĂ€vs sĂ„ det Ă€r klart att man Ă€r orolig⊠Börje |
Börje HBV216 |
18 Jul 2015, 14:26
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Frćn: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
Efter telefonsamtal förra hösten med tillverkaren (Red Line) sÄ avrÄdde man frÄn att göra som jag gjort, hÀlla i pÄ hösten och sen lÄta bussen ska stÄ över vintern. Och det sÀger han nÀr jag redan hÀllt i skiten i tanken med 300 liter diesel⊠NÀr man hÀller i medlet skall det helst skvalpa runt hela tiden tills tanken Àr förbrukad. Han sÀger att medlet annars oxiderar och lÀgger sig pÄ botten i tanken. Börje Det jag skrev i mitt första inlÀgg att "medlet oxiderar" hade jag missuppfattat. Medlet oxiderar aldrig, det Àr vad det bekÀmpar som oxidera och det kan sÀkert vara bra att fÄ ut restprodukterna genom att förbruka brÀnslet istÀllet för att det ska lÀgga sig till ro pÄ botten i tanken... Börje |
Lo-Fi version | Tid: 30th November 2024 - 18:45 |
Designed from: |