Vattenpump THD 100, Läckars |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Vattenpump THD 100, Läckars |
Ralf HBV 263 |
17 Jul 2015, 23:40
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 132 Registrerad: 29-February 12 Medlemsnummer: 2216 |
Har tyvärr fått läckars på vattenpumpen i husbussen. Börjar droppa i skvallerhålet. Nu min fråga. Kan man renovera den eller är det att köpa nytt? Har hittat en kille som har en TD100 motor, passar den vattenpumpen?
Sitter lite illa till. Skall till Öland på måndag. |
Ralf HBV 263 |
16 Aug 2015, 14:23
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 132 Registrerad: 29-February 12 Medlemsnummer: 2216 |
Vattenpumpen höll hela vägen hem.
Märkte att jag fått ett annat problem. Trycklufts kolven under bromspedalen har börjat krångla. Smörjde den med 5-56 när jag var ute på rull, men det hjälpte inte så bra.. fick varenda gånga jag bromsade nypa hårt för att det skulle släppa. Min fundering är om någon annan har haft samma problem? Går det att renovera? MVH Ralf |
Börje HBV216 |
19 Aug 2015, 19:43
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
Vattenpumpen höll hela vägen hem. Märkte att jag fått ett annat problem. Trycklufts kolven under bromspedalen har börjat krångla. Smörjde den med 5-56 när jag var ute på rull, men det hjälpte inte så bra.. fick varenda gånga jag bromsade nypa hårt för att det skulle släppa. Min fundering är om någon annan har haft samma problem? Går det att renovera? MVH Ralf Jag hoppas att det fungerar med Tommys dunderkur så du inte behöver byta eller renovera bromspedalen. Det är inte tekniskt svårt att byta men pedalen sitter i alla fall på min buss väldigt trångt till, jag har också en Volvo B58/VanHool som du. För något år sedan hade jag problem med en läckande bromspedal. IBLAND pös den lite svagt när man stannat. Funktionen var ok men jag tappade lufttrycket ganska fort när jag stannat, och jag visste inte när det skulle hända. Eftersom tiden var knapp, vi skulle ut och åka, så var den snabbaste lösningen att köpa ny pedal. Det är 4 bångstyriga rörkopplingar till pedalhuset och två kopplingar var tvungna att byggas om lite för den nya pedalen. Den nya WABCO-pedalen...............Nya Pedalhuset på plats Men jag har sparat den gamla Bosch-pedalen för det sägs att det finns reparationsatser. Jag har ännu inte kommit mig för att beställa, men jag tyckte det var synd att slänga pedalen. Jag tycker helt enkelt att den fotplattan är läckrare än den nya plast-pedalen… Den gamla Bosch-pedalen Samtidigt känner jag mig själv, kommer jag verkligen göra mig besvär att byta pedalen igen av det skälet nu när den sitter så illa till och allt fungerar? Tveksamt… Vem vet – jag kanske fuskar och slaktar bosch-pedalen och flyttar bara fotplattan och monterar den ovanpå plast-plattan… Lycka till med Glycerin-kuren, det vore ju förstås den enklaste lösningen! Vi ses Börje |
Lo-Fi version | Tid: 30th November 2024 - 12:54 |
Designed from: |