Dieselbakterier? |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Dieselbakterier? |
Börje HBV216 |
16 Jul 2015, 21:44
Inlägg
#1
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Frćn: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
Eftersom det inte verkar vara nĂ„gon trĂ€ngsel pĂ„ forumet sĂ„ kanske jag kan komma dragande med mina problem igenâŠ
Jag byter alltid brĂ€nslefilter och oljefilter varje Ă„r och gjorde sĂ„ i Ă„r ocksĂ„ innan Ă„rsmötet i Karlstad. Min vana trogen sĂ„ sĂ„gar jag isĂ€r dieselfiltren för att se om jag har nĂ„gra spĂ„r av dieselbakterier. Jag tyckte dĂ„ att jag sĂ„g spĂ„r av nĂ„got brunfĂ€rgat, inte mycket, men Ă€ndĂ„ synbart i botten pĂ„ filterburken. Det dĂ€r kunde jag inte slĂ€ppa sĂ„ efter att ha kört ett par hundra mil sĂ„ byter jag filter igen och dĂ„ ser det ut sĂ„ hĂ€r: Det Ă€r spĂ„r av nĂ„got brunt i botten pĂ„ burken men SJĂLVA FILTRET SER HELT NYTT UT! Jag bestĂ€mmer mig i alla fall för att drĂ€nera tanken. Jag Ă„ker till min verkstad runt hörnet DĂ€r har man som tur Ă€r förbarmande över mig och min buss. Jag kör dit pĂ„ kvĂ€llen och vi tar upp den pĂ„ lyften. DĂ€r fĂ„r den stĂ„ till nĂ€sta morgon för att eventuellt vatten och annat skit skall skikta sig och samlas i botten pĂ„ tanken under natten. Under tanken har jag som ett hĂ€ngande kvinnobröst med bottenpluggen i, skiten ska vĂ€l samlas dĂ€r antar jag. PĂ„ morgonen Ă„ker bottenpluggen ur. De första litrarna som kommer Ă€r mörktonade och det Ă€r en del rostflaggor med ocksĂ„. Men inget av den bruna âkolasĂ„sâ jag sĂ„g i botten pĂ„ filterburken. Jag samlar upp det Ă€r i olika kĂ€rl för att ha koll pĂ„ vad som kommer ut efterhand. Efter nĂ„gra liter sĂ„ börjar det klarna och efter 7-8 liter Ă€r det sĂ„ klart som nu den moderna dieseln kan vara. Jag lĂ„ter det rinna ytterligare 8-10 liter för sĂ€kerhets skull men dieseln förblir klar. Det Ă€r svĂ„rt att sĂ€ga om det var nĂ„got vatten med i den första slatten eftersom det var mörktonat men jag tror inte det. Jag anvĂ€nder sĂ„n hĂ€r Water-remover med jĂ€mna mellanrum. Gubbarna pĂ„ verkstaden sĂ€ger att det inte liknar de problem som dom kan se ibland med dieselbakterier. En teori till det mörktonade Ă€r att jag av oförstĂ„nd har varit för generös med att hĂ€lla i medel mot dieselbakterier. Efter telefonsamtal förra hösten med tillverkaren (Red Line) sĂ„ avrĂ„dde man frĂ„n att göra som jag gjort, hĂ€lla i pĂ„ hösten och sen lĂ„ta bussen ska stĂ„ över vintern. Och det sĂ€ger han nĂ€r jag redan hĂ€llt i skiten i tanken med 300 liter diesel⊠NĂ€r man hĂ€ller i medlet skall det helst skvalpa runt hela tiden tills tanken Ă€r förbrukad. Han sĂ€ger att medlet annars oxiderar och lĂ€gger sig pĂ„ botten i tanken. Med detta ringande i öronen sĂ„ fanns ett skĂ€l till för att bottenpluggen skulle ur. Det var helt klart behövligt i vilket fall som helst. Har ni erfarenheter av detta problem eller liknande? KĂ€nner ni igen âkolasĂ„senâ i filtret? Tycker ni att jag Ă€r naiv som tror att problemet Ă€r ur vĂ€rlden nu eller bör jag göra nĂ„got mer? Ăr det hĂ€r början pĂ„ ett dieselbakterie-problem jag har? Jag har ju lĂ€st hĂ€r pĂ„ forumet hur det kan se ut nĂ€r man har bakterier men - Ă€r det sĂ„ uppenbart och sjĂ€lvklart nĂ€r man ser det om det Ă€r bakterier eller inte? Min tank sitter inbyggd upp bakom bakaxeln gömd bakom tvĂ„ lufttankar. Det Ă€r knappt man kommer Ă„t drĂ€neringen och det skulle bli ett djĂ€vla jobb att fĂ„ ner tanken för rengöring om det krĂ€vs sĂ„ det Ă€r klart att man Ă€r orolig⊠Börje |
Börje HBV216 |
18 Jul 2015, 12:17
Inlägg
#2
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Frćn: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
Johny, om du visste vad skönt det var att lÀsa dina lugnande ord.
Simma lugnt skrev du â och det var förstĂ„s helt rĂ€tt! HĂ€r kommer fortsĂ€ttningen pĂ„ min historia. Jag hade igĂ„r fredag telefonkontakt 2 gĂ„nger igen med Red Line Oil och deras tekniska support , Bert heter han, en trevlig och kunnigs kille som ödslade mycket tid pĂ„ mitt problem. Jag mailade bilder som han analyserade och resultatet Ă€r: Jag har inte dieselbakterier! Jag har oxiderade RME rester, frĂ„n raps och tallolja. Om den nya dieseln fĂ„r stĂ„ för lĂ€nge sĂ„ oxiderar och hĂ€rsknar RME och dĂ„ blir resultatet som min âkolasĂ„sâ Det Ă€r inte smittsamt som dieselbakterier men kan vara ett lika stort problem! I sĂ„sen Ă€r det som smĂ„ gryn och framför allt sjunker PH-vĂ€rdet i brĂ€nslet vilket förstör brĂ€nslets smörjande egenskaper. Det gör att insprutningspumpen slits ner snabbare. AlltsĂ„ lika stort problem som bakterier men lĂ€ttare att lösa verkar det som. Jag fick rĂ„det att köpa en Red Line oil produkt som heter RL-2, en liten flaska man hĂ€ller i tanken. Den skall LĂSA UPP och rengöra och smörja. Sagt och gjort jag hĂ€ller en flaska i tanken som Ă€r full med 300 liter sen Ă„ker jag ut en svĂ€ng pĂ„ drygt 10 mil. NĂ€r jag kommer hem Ă€r det dags att sĂ„ga isĂ€r mina 2 filter igen och hĂ€r Ă€r resultatet. Blankt och fint som ett nytt filter! Jag vet att 10 mil inte Ă€r sĂ„ mycket men jag tror att om jag haft omfattande problem kvar sĂ„ hade jag sett spĂ„r av det. Vad som gjort mest nytta vet jag inte, drĂ€nering av tanken, 3 filterbyten eller den lilla flaskan frĂ„n Red Oil Ja, fan vet â vi fĂ„r vĂ€l se hur det utvecklar sig. Nu törs jag Ă„ka till RĂ€ttvik och Classic Car i alla fall! Vi ses Börje |
Börje HBV216 |
25 Aug 2015, 20:58
Inlägg
#3
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Frćn: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
Vad som gjort mest nytta vet jag inte, drĂ€nering av tanken, 3 filterbyten eller den lilla flaskan frĂ„n Red Oil Ja, fan vet â vi fĂ„r vĂ€l se hur det utvecklar sig. Nu törs jag Ă„ka till RĂ€ttvik och Classic Car i alla fall! Vi ses Börje HUR GICK DET SEN? Jo, jag har nu varit pĂ„ en resa till HBV-trĂ€ffen i RĂ€ttvik och lite till. Jag har nog kört ca 200 mil med de senaste filtren som jag nu har bytt ut och sĂ„gat sönder. Filtren ser helt frĂ€scha utâŠ. ] âŠinte ett spĂ„r av den kolasĂ„s jag hade i filtren tidigare! Nu hoppas jag att jag kan lĂ€gga det hĂ€r problemet bakom mig och sluta oroa mig för ofrivilliga stopp lĂ€ngs vĂ€gen pĂ„ grund av detta. Jag kommer att fortsĂ€tta med Red Line Oil RL-2 i förebyggande syfte. Det dĂ€r var ju djĂ€vligt skönt - men nu till en trist bekĂ€nnelse av min egen klantighet! NĂ€r man byter filter sĂ„ mĂ„ste man ju pĂ„ de hĂ€r Ă€ldre maskiner lufta brĂ€nslesystemet mauellt och pĂ„ min THD 100 motor sĂ„ Ă€r det tvĂ„ luftskruvar. En skruv sitter pĂ„ insprutningspumpen (spĂ„rskruv) och en pĂ„ kabinettet mellan de tvĂ„ filtren. Skallen pĂ„ luftskruven mellan filtren Ă€r alldeles för grov, 13-nyckel. Ett borrat hĂ„l genom hela skruven inuti och ett hĂ„l tvĂ€rs precis under bultskallen. gör ju skruven ganska vek⊠Med 13-nyckel sĂ„ fĂ„r man alldeles för mycket kraft för den svaga skruven och jobbar man dĂ„ med musklerna istĂ€llet för hjĂ€rnan som i mitt fall sĂ„ dras skruven lĂ€tt av. Jo jag vet â det Ă€r en dĂ„lig ursĂ€kt⊠Förtvivlat stĂ„r jag dĂ€r med skruvskallen i handen och tittar pĂ„ resten av skruven nere i filterkabinettet. Jag ser framför mig ett vilt jagande efter ett nytt filterkabinett. Men en âsvinpitâ löste problemet med skruvresterna i hĂ„let och jag pustade ut och trodde nu Ă€r det bara att köpa ny luftskruv sĂ„ Ă€r jag pĂ„ banan igen. Föga anande jag att det skulle bli ett jĂ€tteproblem att fĂ„ tag pĂ„ ny luftskruv. Först ringde jag runt, helt dödfött. Ingen lyfter pĂ„ hĂ€cken en för en liten skruv som nĂ„gon i telefonen frĂ„gar efter. Jag tar bilen och Ă„ker runt till mina nĂ€rmaste Volvo Truckcenter. Men bakom reservdelsdiskarna sitter unga fjuniga killar och bara ruskar pĂ„ huvudet eftersom sĂ„ gamla grejer inte gĂ„r att söka efter i deras datorer â och dĂ„ finns dom inte! Efter ett tag hamnar jag pĂ„ Volvo Buss i Huddinge dĂ€r jag har turen att trĂ€ffa Roffe, en gammal rĂ€v som hjĂ€lpt mig tidigare. Han gör sig besvĂ€r att gĂ„ ut pĂ„ verkstaden och fysiskt leta efter en luftskruv! TyvĂ€rr ingen framgĂ„ng men han börjar slĂ„ i pĂ€rmar och tar till och med fram en sĂ„n dĂ€r gammal Microfishe för att försöka hitta ett artikelnummer pĂ„ skruven. Det hĂ€r besvĂ€ret skulle aldrig nĂ„gon av de unga grabbarna besvĂ€ra sig med. Roffe hittar artikelnumret och nu kan han söka i det âfinaâ datorsystemet efter skruven och han fick trĂ€ff. Det skulle finnas pĂ„ Volvo Truck i Kungens Kurva. Jag Ă„kte förstĂ„s dit pĂ„ direkten och köpte tvĂ„ stycken till ett pris av 177kr Svindyrt men bussen stĂ„r ju still utan⊠Nya skruven pĂ„ plats Förmodligen kan den hĂ€r skruven ha funnits pĂ„ fler av dom stĂ€llen jag besökte först men eftersom man inte orkar göra sig det besvĂ€r som Roffe gjorde sĂ„ Ă€r det lĂ€ttare att sĂ€ga att den inte finns! Man kĂ€nner sig maktlös nĂ€r man inte kommer förbi lata bromsklossar, men nu Ă€r jag glad igen. Nya filter, luftat och klart! Vi ses Börje PS. Det blev mycket text om skruven men huvudbudskapet Ă€r att jag verkar vara av med dieselproblemet! |
Lo-Fi version | Tid: 30th November 2024 - 18:46 |
Designed from: |