Dieselbakterier? |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Dieselbakterier? |
Börje HBV216 |
16 Jul 2015, 21:44
Inlägg
#1
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
Eftersom det inte verkar vara någon trängsel på forumet så kanske jag kan komma dragande med mina problem igen…
Jag byter alltid bränslefilter och oljefilter varje Ã¥r och gjorde sÃ¥ i Ã¥r ocksÃ¥ innan Ã¥rsmötet i Karlstad. Min vana trogen sÃ¥ sÃ¥gar jag isär dieselfiltren för att se om jag har nÃ¥gra spÃ¥r av dieselbakterier. Jag tyckte dÃ¥ att jag sÃ¥g spÃ¥r av nÃ¥got brunfärgat, inte mycket, men ändÃ¥ synbart i botten pÃ¥ filterburken. Det där kunde jag inte släppa sÃ¥ efter att ha kört ett par hundra mil sÃ¥ byter jag filter igen och dÃ¥ ser det ut sÃ¥ här: Det är spÃ¥r av nÃ¥got brunt i botten pÃ¥ burken men SJÄLVA FILTRET SER HELT NYTT UT! Jag bestämmer mig i alla fall för att dränera tanken. Jag Ã¥ker till min verkstad runt hörnet Där har man som tur är förbarmande över mig och min buss. Jag kör dit pÃ¥ kvällen och vi tar upp den pÃ¥ lyften. Där fÃ¥r den stÃ¥ till nästa morgon för att eventuellt vatten och annat skit skall skikta sig och samlas i botten pÃ¥ tanken under natten. Under tanken har jag som ett hängande kvinnobröst med bottenpluggen i, skiten ska väl samlas där antar jag. PÃ¥ morgonen Ã¥ker bottenpluggen ur. De första litrarna som kommer är mörktonade och det är en del rostflaggor med ocksÃ¥. Men inget av den bruna â€kolasÃ¥s†jag sÃ¥g i botten pÃ¥ filterburken. Jag samlar upp det är i olika kärl för att ha koll pÃ¥ vad som kommer ut efterhand. Efter nÃ¥gra liter sÃ¥ börjar det klarna och efter 7-8 liter är det sÃ¥ klart som nu den moderna dieseln kan vara. Jag lÃ¥ter det rinna ytterligare 8-10 liter för säkerhets skull men dieseln förblir klar. Det är svÃ¥rt att säga om det var nÃ¥got vatten med i den första slatten eftersom det var mörktonat men jag tror inte det. Jag använder sÃ¥n här Water-remover med jämna mellanrum. Gubbarna pÃ¥ verkstaden säger att det inte liknar de problem som dom kan se ibland med dieselbakterier. En teori till det mörktonade är att jag av oförstÃ¥nd har varit för generös med att hälla i medel mot dieselbakterier. Efter telefonsamtal förra hösten med tillverkaren (Red Line) sÃ¥ avrÃ¥dde man frÃ¥n att göra som jag gjort, hälla i pÃ¥ hösten och sen lÃ¥ta bussen ska stÃ¥ över vintern. Och det säger han när jag redan hällt i skiten i tanken med 300 liter diesel… När man häller i medlet skall det helst skvalpa runt hela tiden tills tanken är förbrukad. Han säger att medlet annars oxiderar och lägger sig pÃ¥ botten i tanken. Med detta ringande i öronen sÃ¥ fanns ett skäl till för att bottenpluggen skulle ur. Det var helt klart behövligt i vilket fall som helst. Har ni erfarenheter av detta problem eller liknande? Känner ni igen â€kolasÃ¥sen†i filtret? Tycker ni att jag är naiv som tror att problemet är ur världen nu eller bör jag göra nÃ¥got mer? Är det här början pÃ¥ ett dieselbakterie-problem jag har? Jag har ju läst här pÃ¥ forumet hur det kan se ut när man har bakterier men - är det sÃ¥ uppenbart och självklart när man ser det om det är bakterier eller inte? Min tank sitter inbyggd upp bakom bakaxeln gömd bakom tvÃ¥ lufttankar. Det är knappt man kommer Ã¥t dräneringen och det skulle bli ett djävla jobb att fÃ¥ ner tanken för rengöring om det krävs sÃ¥ det är klart att man är orolig… Börje |
Hasse HBV 253 |
25 Aug 2015, 23:23
Inlägg
#2
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 520 Registrerad: 9-February 12 Medlemsnummer: 2207 |
Mycket intressant läsning och vad fint att det löste sig till slut
man kan ju få ångest för mindre. Ska banne mig inhandla en slatt RL-2! |
Lo-Fi version | Tid: 30th November 2024 - 18:29 |
Designed from: |