Den eviga värmefrågan |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Den eviga värmefrågan |
Bengt HBV 256 |
6 May 2015, 08:22
Inlägg
#1
|
Superior Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 57 Registrerad: 30-May 12 Från: Ingarö Medlemsnummer: 2247 |
Hejsan
Jag har en värmefråga som säkert redan finns besvard i forumet men hittar inte riktigt svaret.... Jag försöker bli mindre elberoende i bussen och tänker gå över till gasol i så många funktioner som möjligt, däribland värme. Tanken var då att köpa en aldepanna (Truma 3010) då den även innehåller varmvattenberedare och verkar enkel att placera - då behövs det dessutom bara ett hål i sidan på karossen för både till- och frånluft. Säljaren anser då att det behövs en värmeväxlare så att det blir en "motorkrets" och en "värmekrets". Visst kan det vara en vits att inte värma motorn hela tiden men känns samtidigt lite krångligt att få till. Vad är problemet att bara stoppa in den i den befintliga värmekretsen? (på samma sätt som jag misstänker att jätte-webaston är inkopplad). Ha det gott Bengt HBV256 |
Roger HBV341 |
13 Sep 2015, 22:40
Inlägg
#2
|
Superior Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 96 Registrerad: 15-September 14 Medlemsnummer: 4346 |
Det ser bra ut
Skulle du kunna rita en skiss på hur du kopplar ihop slangarna dvs värmare /motor/element etc. Behöver lite ideer. //Roger |
Göran HBV 222 |
13 Sep 2015, 23:43
Inlägg
#3
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 158 Registrerad: 18-March 10 Medlemsnummer: 1191 |
Skulle du kunna rita en skiss på hur du kopplar ihop slangarna dvs värmare /motor/element etc. Behöver lite ideer. Jag hoppas min skiss är begriplig. En värmekälla (det jag har ringat in med smalt rött i den vänstra delen av bilden) anser jag består av fyra komponenter: Något som genererar värme (samt driver runt vattnet) samt tre ventiler. Det som genererar värme kan vara allt möjligt, en dieselvärmare som i mitt fall eller gasolpanna (jag har en gammal gasolpanna som jag inte ens försökt starta än). Då är det bara att göra 'copy and paste' på den svagt röda inramningen och stoppa in där 'Andra värmekällor' står. I mitt fall verkar de bakre elementen inte passera motorns kylsystem alls (två element längst fram gör det) men motorns kylsystem torde kunna hanteras precis som en 'röd inringning'. Jag har hört något om att trycket kan skilja, i synnerhet för modernare motorer. Om det är så får någon annan gärna förklara bättre! Även om de olika värmarna använder olika tryck så borde det inte vara några problem så länge som enbart en 'värmare' är inkopplad åt gången. Men, som sagt, någon expert på detta är jag inte, jag försöker bara beskriva hur jag tänker/bygger. Det blå strecket motsvarar den blå slangen du ser i mina bilder, det svarta strecket den svarta slangen. Den 'tredje' ventilen har jag inte monterat än. Bifogade bild(er) |
Lo-Fi version | Tid: 23rd November 2024 - 17:54 |
Designed from: |